آدرس مطب دندانپزشکی در کرج تلفن کلینیک ارتودنسی در کرج
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ارتودنسی / تفاوتهای ارتودنسی ثابت و متحرک دندانها، کدام بهتر است ؟

تفاوتهای ارتودنسی ثابت و متحرک دندانها، کدام بهتر است ؟

ارتودنسی در بزرگسالان و کودکان به عنوان یکی از روش‌های اصلاح ناهنجاری‌های دندان و فک، به دو نوع ثابت و متحرک تقسیم می‌شود. انتخاب بین این دو روش، به عوامل متعددی مانند سن بیمار، نوع و شدت ناهنجاری دندان‌ها و سلیقه‌ی افراد مانند ظاهر و رنگ‌بندی ارتودنسی بستگی دارد. ارتودنسی ثابت به دلیل کنترل کامل بر دندان‌ها، معمولاً برای درمان‌های دقیق‌تر و پیچیده‌تر استفاده می‌شود، درحالی‌که ارتودنسی متحرک بیشتر برای مشکلات جزئی و کوتاه‌مدت به کار می‌رود. در این مطلب به بررسی و مقایسه ارتودنسی ثابت و متحرک، از جمله کاربرد، دوام، ویژگی‌های ظاهری مانند رنگ بندی ارتودنسی ثابت و متحرک، و هزینه‌ها پرداخته خواهد شد.

آنچه در این مطلب میخوانید

فرق اصلی ارتودنسی ثابت و متحرک

فرق ارتودنسی ثابت و متحرک در امکان برداشتن آن‌ها در طول درمان است. ارتودنسی ثابت از دستگاه‌هایی تشکیل شده که پس از اینکه به دندان‌ها متصل می‌شوند امکان برداشتن موقتی ندارند و تا پایان دوره‌ی درمان در جای خود ثابت می‌مانند. در این حالت، متخصص ارتودنسی به‌صورت دوره‌ای سیم‌های ارتودنسی را تنظیم می‌کند تا دندان‌ها به تدریج به موقعیت صحیح خود هدایت شوند. برخلاف ارتودنسی ثابت، دستگاه‌های ارتودنسی متحرک قابل برداشتن و جابه‌جایی هستند و بیمار می‌تواند آن‌ها را برای مسواک‌زدن، غذاخوردن و ... از دهان خارج کند.

تفاوتهای کاربردی ارتودنسی ثابت و متحرک

از نظر کاربردی، کاندیدای ارتودنسی ثابت افرادی هستند که به ناهنجاری‌های شدید دندانی مبتلا هستند، از جمله کجی دندان‌ها، ازدحام دندان، فاصله بین دندان‌ها و مشکلات بایت. اما کاندیدای ارتودنسی متحرک افرادی هستند که نیاز به اصلاح ناهنجاری‌های خفیف دندانی و حفظ نتایج ارتودنسی ثابت دارند و یا کودکان و نوجوانانی هستند که صورت و فک آن‌ها در حال رشد است.

تفاوت طول دوره درمان ارتودنسی ثابت و متحرک

طول دوره درمان روشهای مختلف ارتودنسی به عوامل مختلفی از جمله نوع ناهنجاری دندانی، شدت آن، سن بیمار، همکاری بیمار و ... بستگی دارد، اما به طور کلی، ارتودنسی ثابت نیاز به 18 تا 36 ماه و ارتودنسی متحرک نیاز به 3 تا 12 ماه دوره درمان دارد. بنابراین طول دوره‌ی درمان ارتودنسی ثابت بیشتر از ارتودنسی متحرک است.

تفاوت دستگاه های ارتودنسی ثابت و متحرک

دستگاه‌های ارتودنسی ثابت پیچیده‌تر بوده و شامل براکت‌ها، سیم‌ها و کش‌های ارتودنسی هستند. براکت‌ها با چسب مخصوصی به دندان‌ها متصل شده و سیم ارتودنسی از داخل شیار آن‌ها عبور می‌کند. ارتودنسی ثابت توسط متخصص ارتودنسی در دوره‌های زمانی معینی تنظیم می‌شوند تا کشش کافی روی دندان‌ها حفظ شوند و با فشار پیوسته‌ای که به دندان‌ها وارد می‌کنند، باعث حرکت تدریجی دندان‌ها به جایگاه صحیح خود می‌شوند. در مقابل، دستگاه‌های ارتودنسی متحرک به شکل قالب شفافی هستند که بر اساس ساختار و شکل دندان‌های هر بیمار ساخته می‌شوند. درون قالب شفاف، سیم‌هایی فلزی وجود دارد و پس از اینکه ارتودنسی متحرک روی دندان قرار می‌گیرد، این سیم‌ها فشار لازم برای حرکت دندان‌ها را ایجاد می‌کنند.

فرق جنس ارتودنسی متحرک با ثابت

سیم و براکت ارتودنسی ثابت از جنس فلزاتی مانند استیل، سرامیک، نیکل یا مواد مشابه ساخته می‌شود و بندها و کش‌های آن از جنس پلاسیتک یا فلز هستند. در مقابل، ارتودنسی متحرک عمدتاً از پلاستیک شفاف یا اکریلیک سبک ساخته می‌شوند که داخل آن سیم‌های فلزی نازکی قرار دارند.

دوام و ماندگاری ارتودنسی ثابت بیشتر است یا متحرک ؟

به طور معمول دوام و ماندگاری ارتودنسی ثابت بیشتر از ارتودنسی متحرک است؛ با توجه به اینکه ارتودنسی ثابت به دندان‌ها چسبیده و تا پایان دوره درمان روی دندان‌ها باقی می‌ماند لازم است تا جنس ارتودنسی ثابت از مواد مستحکم و بادوامی باشد. ارتودنسی متحرک به دلیل جنس پلاستیکی خود و امکان خارج کردن و گذاشتن مجدد، بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

شکل ظاهری ارتودنسی ثابت بهتر است یا متحرک ؟

بر اساس ظاهر، انواع ارتودنسی ثابت و متحرک وجود دارند که افراد بر اساس سلیقه‌ خود می‌توانند آنها را انتخاب کنند. برای مثال در ارتودنسی ثابت، براکت‌های فلزی برجسته‌تر و مشهودتر بوده و براکت‌های سرامیکی یا شفاف، رنگی شبیه به رنگ دندان طبیعی دارند. برای بهبود ظاهر ارتودنسی ثابت می‌توان از ارتودنسی رنگی دندان نیز استفاده کرد که در آن از کش‌ها یا براکت‌های رنگی برای افزایش زیبایی از جمله در ارتودنسی دندان کودکان استفاده می‌شود. از سوی دیگر، ارتودنسی متحرک شفاف است و به دلیل قابلیت خروج از دهان، کمتر در معرض دید است. به همین دلیل، برای افرادی که تمایل دارند تا ارتودنسی آنها کمتر دیده شود گزینه‌ بهتری هستند.

تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک در میزان اصلاح دندانها

میزان اصلاح دندان‌ها در ارتودنسی ثابت بیشتر و دقیق‌تر است. ارتودنسی ثابت با فشار مداوم و تنظیمات دقیق توسط متخصص ارتودنسی، برای اصلاح ناهنجاری‌های پیچیده و شدید مناسب است. درحالی‌که ارتودنسی متحرک برای مشکلات خفیف‌تر یا پیشگیری از ایجاد مشکلات دندان استفاده می‌شود.

هزینه ارتودنسی ثابت بیشتر است یا متحرک

هزینه ارتودنسی ثابت به دلیل استفاده از مواد مقاوم‌تر و نیاز به جلسات بیشتر برای تنظیم دستگاه، معمولاً بیشتر از ارتودنسی متحرک است. ارتودنسی متحرک به دلیل ساده‌تر بودن ساختار و کم‌تر بودن جلسات پیگیری، هزینه کمتری دارد. با این حال، قیمت دقیق هر دو نوع درمان به میزان مشکل دندان‌ها، نوع مواد و تجهیزات به کار رفته و تخصص پزشک بستگی دارد، برای مثال در برخی افراد ارتودنسی ثابت تک فک ممکن است هزینه‌ نهایی کمتری نسبت به ارتودنسی متحرک داشته باشد.

نتیجه گیری

انتخاب بین ارتودنسی ثابت و متحرک به عوامل مختلفی از جمله نوع ناهنجاری، نیازهای درمانی و بودجه بیمار بستگی دارد. ارتودنسی ثابت معمولاً برای اصلاحات دقیق و ناهنجاری‌های شدیدتر انتخاب بهتری است، درحالی‌که ارتودنسی متحرک برای ناهنجاری‌های خفیف و کوتاه‌مدت مناسب است. برای انتخاب بهترین گزینه، می‌توانید با متخصص ارتودنسی در کرج مشورت کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09106106848 - 02632247810

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به ارتودنسی همچنین مطالب مرتبط با زیبایی لبخند را در بخش مقالات بخوانید

مهمترین نکات و اصول رعایت بهداشت دهان و دندانمهمترین نکات و اصول رعایت بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان نه تنها از بروز بیماریهای دهان و دندان مانند پوسیدگی، التهاب لثه و بوی بد دهان جلوگیری می‌کند، بلکه نقش اساسی در سلامت انسان دارد. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-29

ارتودنسی دندان فاصله دار یا دیاستما چگونه است ؟ارتودنسی دندان فاصله دار یا دیاستما چگونه است ؟

دیاستما یا فاصله بین دندانها، به ویژه در دندانهای جلو، ممکن است به دلایلی مانند اندازه نامتناسب دندانها، مشکلات رشد فک یا عادت‌های غلط ایجاد شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-25

واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

دستگاه واتر جت دندان با استفاده از فشار آب ، به طور موثر و سریع مواد غذایی و پلاک‌ ها را از فواصل بین دندانی و خط لثه حذف می‌ کند. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-21