آدرس مطب دندانپزشکی در کرج تلفن کلینیک ارتودنسی در کرج
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ارتودنسی / علت جلو بودن فک بالا و پائین و درمان آن با ارتودنسی

علت جلو بودن فک بالا و پائین و درمان آن با ارتودنسی

یکی از مشکلات مربوط به فک و دندان در کودکان و بزرگسالان، جلو بودن فک بالا و پایین است. جلو بودن فک بالا یا اور بایت به حالتی گفته می‌شود که دندان‌های فک بالا به سمت جلو متمایل باشند و به خوبی روی فک پایین قرار نگیرند. در جلو بودن فک پایین یا آندر بایت نیز، فک پایین یا تحتانی فرد درگیر شده و از فک بالایی جلوتر قرار می‌گیرد. جلو زدگی فک تاثیر زیادی روی اعتماد به نفس و زیبایی افراد دارد و از نظر پزشکی هم می‌تواند مشکلات زیادی برای افراد به وجود بیاورد. ارتودنسی، روشی رایج برای درمان ناهماهنگی فک بالا و پایین است که با استفاده از بریس ها و سایر ابزارهای ارتودنسی، دندان ها و فک ها به موقعیت صحیح خود هدایت می شوند. ارتودنسی می تواند به تنهایی یا در ترکیب با جراحی برای درمان بیرون زدگی فک بالا و پایین استفاده شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل جلو بودن فک بالا

درمان بیرون زدگی فک با ارتودنسی در کرج

علل جلو بودن فک پائین

مشکلات ناشی از جلو بودن فک بالا و پائین

مشکلات جلو بودن فک بالا

مشکلات جلو بودن فک پایین

دلیل هم تراز نبودن فک بالا و پائین

  1. ضربه یا شکستگی فک
  2. اختلالات مفصل گیجگاهی- فکی (TMJ)
  3. نقایص مادرزادی

تشخیص جلو بودن فک توسط متخصص ارتودنسی

پزشک متخصص ارتودنسی با معاینه دقیق دهان و دندان‌ها و بررسی اشعه ایکس فک، می‌تواند تشخیص دهد که فرد دچار جلو بودن فک است یا خیر. همچنین متخصص ارتودنسی با این روش می تواند مشکل کوچک یا بزرگ بودن فک را نیز تشخیص دهد.

مزایای ارتودنسی برای رفع جلو بودن فک ها

  1. بهبود ظاهر و زیبایی لبخند
  2. افزایش اعتماد به نفس
  3. بهبود عملکرد جویدن و صحبت کردن
  4. کاهش درد در مفصل فک
  5. جلوگیری از ساییدگی دندان‌ها
  6. بهبود سلامت دهان و دندان

نحوه درمان جلو بودن فک بالا با ارتودنسی

در صورتی که مشکل اوربایت از نوع دندانی و ناشی از اختلالات فکی (نامرتبی و رشد نامناسب دندان‌ها) باشد، انجام درمان به موقع ارتودنسی می‌تواند به طور دائمی مشکل اوربایت را برطرف کند. در برخی از این موارد، جلو بودن دندان‌های بالا نسبت به فک پایین تنها ناشی از شلوغی دندان‌ها است. در این موارد که بیمار دندان‌های زیادی دارد؛ ولی فک او جای کافی برای دندان‌ها ندارد، لازم است در ابتدا تعدادی از دندان‌ها کشیده شوند و سپس سیم‌کشی دندان انجام شود.

نحوه درمان جلو بودن فک پائین با ارتودنسی

در صورتی‌که مشکل به میزان متوسط باشد، ارتودنسی می‌تواند به تصحیح جلو بودن فک پایین بدون نیاز به جراحی کمک کند. این فرایند به واسطه متخصص خوب، دستگاه‌ها و تکنیک‌های ارتودنسی انجام می‌شود. در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد روش ارتودنسی فک پایین جلو آمده بدون جراحی خواهیم پرداخت:
براکت‌ها و آرچ وایرها: ارتودنتیست ابتدا براکت‌ها (دستگاه‌های چسبی) را بر روی دندان‌های بالا و پایین بیمار نصب می‌کند. سپس آرچ وایرها یا همان سیم‌های مخصوص را به این براکت‌ها متصل می‌کند.
تنظیم‌های منظم: بیمار باید به صورت منظم و دوره‌ای برای تنظیم دستگاه‌ها به ارتودنتیست مراجعه کند. در هر نوبت، ارتودنتیست آرچ وایرها را تعویض می‌کند و فشارهای مناسبی را به منظور تنظیم فک‌ها و دندان‌ها اعمال می‌کند.
استفاده از الاستیک‌ها: برخی از بیماران ممکن است نیاز به استفاده از الاستیک‌ داشته باشند. این الاستیک‌ها به موقعیت صحیح فک‌ها کمک کرده و در تصحیح جلو بودن فک پایین موثر هستند.

نتیجه گیری

جلو بودن فک پایین و فک بالا دو مشکل متفاوت هستند که در ساختار دندان‌ و فک‌ها به وجود می‌آیند. این دو مشکل به ترتیب به معنای جایگاه فک پایین نسبت به موقعیت معمولی و جایگاه فک بالا نسبت به موقعیت معمولی خود است که تاثیرات مختلفی روی ظاهر و عملکرد دهانی فرد دارند. ناهنجاریهای فکی نیازمند تشخیص و درمان توسط بهترین متخصص ارتودنسی هستند تا به بهبود عملکرد دهانی، کیفیت زندگی و اصلاح ظاهر دهان و چهره فرد کمک کنند. درمان بدون جراحی ناهماهنگی فک بالا و پایین و مال اکلوژن معمولاً از طریق ارتودنسی صورت می‌گیرد و به منظور تنظیم موقعیت فک‌ها و دندان‌ها به کار می‌رود.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09106106848 - 02632247810

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به ارتودنسی همچنین مطالب مرتبط با زیبایی لبخند را در بخش مقالات بخوانید

ارتودنسی دندان فاصله دار یا دیاستما چگونه است ؟ارتودنسی دندان فاصله دار یا دیاستما چگونه است ؟

دیاستما یا فاصله بین دندانها، به ویژه در دندانهای جلو، ممکن است به دلایلی مانند اندازه نامتناسب دندانها، مشکلات رشد فک یا عادت‌های غلط ایجاد شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-25

واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

دستگاه واتر جت دندان با استفاده از فشار آب ، به طور موثر و سریع مواد غذایی و پلاک‌ ها را از فواصل بین دندانی و خط لثه حذف می‌ کند. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-21

نحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درماننحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درمان

برداشتن ارتودنسی از روی دندانها در واقع آخرین مرحله درمان ارتودنسی است که باید توسط متخصص ارتودنسی با ابزارها و تکنیک ها خاص برداشته شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-17