آدرس مطب دندانپزشکی در کرج تلفن کلینیک ارتودنسی در کرج
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ارتودنسی / لیزر دقیقا چه نقشی در درمان ارتودنسی دارد؟

لیزر دقیقا چه نقشی در درمان ارتودنسی دارد؟

استفاده از لیزر برای انجام روش های مختلف در زمینه درمان ارتودنسی در چند سال گذشته محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. دلیل اصلی این امر آن است که در مقایسه با گزینه‌های دیگر بسیار انعطاف پذیرتر و ایمن تر می‌باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاربردهای لیزر در ارتودنسی

در ارتودنسی، لیزر کاربردهای رایج بسیاری دارد، از جمله تسریع حرکت دندان، بازسازی استخوان، آماده سازی سطح مینای دندان قبل از باندینگ، جدا کردن براکت‌های سرامیکی، کاهش درد پس از اعمال فشار ارتودنسی و جلوگیری از دمینرالیزاسیون مینای دندان. کاربردهای بافت نرم مانند فرنکتومی، کانتورینگ لثه و افزایش طول تاج نیز با استفاده از لیزرهای دندانی قابل دستیابی است.

مزایای درمان ارتودنسی با لیزر

ارتودنسی با کمک لیزر مزایای متعددی را ارائه می دهد که می تواند روند درمان ارتودنسی را بهبود بخشد. در اینجا برخی از مزایای مرتبط با ارتودنسی به کمک لیزر آورده شده است:

**توجه به این نکته ضروری است که مزایای ارتودنسی با لیزر ممکن است بسته به روش خاص و شرایط فردی بیمار متفاوت باشد.

ارتودنسی با لیزر

کاربردهای لیزر در ارتودنسی و دندانپزشکی

از جمله کاربردهای لیزر در درمان ارتودنسی و دندانپزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه ارتودنسی با لیزر

هزینه ارتودنسی با لیزر یکی از دغدغه‌های بیماران است اما متاسفانه به کار بردن لیزر در اکثر موارد درمانی تحت پوشش بیمه های درمانی قرار نمی گیرد و بیمار باید به صورت آزاد هزینه آن را پرداخت کند و به همین ترتیب می تواند هزینه ای بالاتر از سایر روش های ارتودنسی داشته باشد. نمی توان هزینه نهایی را به طور دقیق محاسبه کرد و این هزینه به مواردی از جمله میزان تخصص ارتودنتیست، موقعیت جغرافیایی کلینیک، سن بیمار و نوع و شدت ناهنجاری بستگی دارد.

عوارض ارتودنسی با لیزر

در حالی که ارتودنسی با لیزر کمترین میزان عوارض جانبی را ایجاد می‌کند، اما در صورت عدم اجرا توسط یک متخصص ارتودنسی با مهارت بالا، می‌تواند عوارض نادر زیر را به دنبال داشته باشد:

آیا ارتودنسی با لیزر خطر دارد؟

لیزر در درمان ارتودنسی برای همه سنین ایمن بوده و از سال 1994 برای کاربردهای دندانی استفاده شده است. لیزر را می‌توان بدون نگرانی در مورد آسیب رساندن به بافت اطراف دندان‌ یا خود دندان‌ها استفاده کرد. از آنجایی که درمان با لیزر دندان بسیار ملایم است، در بسیاری از مواقع، حتی برای نوزادان و بیماران جوان نیز گزینه درمانی مناسبی است.

مراقبت‌ های بعد از ارتودنسی با لیزر

لیزر چه تاثیری در روند ارتودنسی دارد؟

روش لیزر در ارتودنسی زمانی مفید است که یک دندان دائمی درست در پشت لایه نازکی از بافت لثه قابل رویت باشد. در ارتودنسی، لیزر می تواند به برداشتن بافت اضافی کمک کند تا قرار دادن بریس ها با دقت بیشتری انجام شود.

انواع لیزر در درمان ارتودنسی دندان

از انواع مختلف لیزر که در درمان ارتودنسی استفاده می‌شود، می‌توان موارد زیر را نام برد:

همانطور که از نام آن پیداست، لیزرهای بافت نرم برای انجام درمان‌های دندانی که بافت‌های نرم دهان را درگیر می‌کنند، استفاده می‌شود. کسانی که از بیماریهای عمده ی لثه رنج می برند یا دارای بافت بیش از حد لثه هستند با لیزرهای نرم درمان می شوند. با استفاده از این لیزرها، نتایج به دست آمده را می توان بلافاصله مشاهده کرد.

به طور مشابه، لیزرهای بافت سخت برای برش دقیق دندان ها استفاده می شود. این به ارتودنتیست اجازه می دهد تا پوسیدگی دندان را بدون تأثیر بر مینا و عاج آن خارج کند. این نوع لیزر همچنین برای آماده کردن دندان قبل از پرکردن کانال ریشه استفاده می شود.

سفید کردن دندان با لیزر

سفید کردن دندان‌ها معمولاً با موادی انجام می شود که به مینای دندان آسیب می‌زنند. اما در این روش، سفید کننده روی هر دندان اعمال می شود و گرمای تولید شده توسط لیزر، کارایی آن را بهبود بخشیده و کل فرآیند را تسریع می‌کند. از آنجایی که سفید کننده های مورد استفاده در این درمان بسیار غلیظ هستند، اقدامات احتیاطی ویژه ای برای کاهش حساسیت دندان انجام می شود تا از دندان محافظت شود. این فرآیند هرگز نباید بدون راهنمایی یک متخصص انجام شود و فقط قبل یا بعد از درمان ارتودنسی توصیه می شود.

آیا لیزر می‌ تواند درمان ارتودنسی را سرعت بخشد؟

فناوری لیزر به بهبود درمان ارتودنسی، کاهش زمان درمان و جلوگیری از روش های جراحی کمک شایانی کرده است. بنابراین این روش های ساده لیزری باعث صرفه جویی در زمان و هزینه ی بیماران می شود. قبل از اکثر روش‌ها فقط از بی‌حس‌کننده‌های موضعی استفاده می‌شود، بدون نیاز به تزریق. همچنین این روش خونریزی را به حداقل رسانده، تورم ایجاد نمی‌کند. بیماران می توانند بلافاصله پس از اتمام مراحل لیزر ارتودنسی به فعالیت‌های روزانه خود بپردازند. از آنجایی که ارتودنتیست شما می تواند اکثر این روش ها را انجام دهد، نیازی به مراجعه به متخصص دندانپزشکی دیگر برای دریافت این خدمات نیست.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09106106848 - 02632247810

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به ارتودنسی همچنین مطالب مرتبط با زیبایی لبخند را در بخش مقالات بخوانید

ارتودنسی دندان فاصله دار یا دیاستما چگونه است ؟ارتودنسی دندان فاصله دار یا دیاستما چگونه است ؟

دیاستما یا فاصله بین دندانها، به ویژه در دندانهای جلو، ممکن است به دلایلی مانند اندازه نامتناسب دندانها، مشکلات رشد فک یا عادت‌های غلط ایجاد شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-25

واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

دستگاه واتر جت دندان با استفاده از فشار آب ، به طور موثر و سریع مواد غذایی و پلاک‌ ها را از فواصل بین دندانی و خط لثه حذف می‌ کند. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-21

نحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درماننحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درمان

برداشتن ارتودنسی از روی دندانها در واقع آخرین مرحله درمان ارتودنسی است که باید توسط متخصص ارتودنسی با ابزارها و تکنیک ها خاص برداشته شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-17