آدرس مطب دندانپزشکی در کرج تلفن کلینیک ارتودنسی در کرج
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ارتودنسی / وسایل و ابزار نوین کمکی بهداشت دهان و دندان بعد از ارتودنسی

وسایل و ابزار نوین کمکی بهداشت دهان و دندان بعد از ارتودنسی

از آنجایی که برخی از درمان های ارتودنسی ممکن است تا 2 سال طول بکشد، باید به تمام کسانی که مایل به انجام درمان ارتودنسی هستند تاکید شود که رعایت بهداشت دهان و دندان چه قبل، چه در حین و چه بعد از درمان ضروری است. ذرات غذا و پلاک می‌توانند در اطراف براکت‌های ارتودنسی، سیم‌ها، فنرها، پیچ‌ها و الاستیک‌های دستگاه‌های ارتودنسی ثابت انباشته شوند که منجر به افزایش خطر پوسیدگی دندان، بیماری لثه، کلسیم زدایی مینا و بوی بد دهان می‌شود. اگر بهداشت دهان و دندان در ابتدا ضعیف باشد، این امر با وسایل ارتودنسی ثابت و متحرک تشدید می شود.

بیماران اغلب مدت زمان لازم برای انجام مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان را دست کم می گیرند و باید به آنها توصیه شود که حداقل 5 دقیقه، ترجیحاً سه بار در روز را صرف تمیز کردن دندان های خود کنند. استفاده از تایمر برای نظارت بر زمان مسواک زدن، توسط بیمار مفید است. توصیه می شود دندان ها را بعد از غذا و قبل از خواب تمیز کنید و از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

وسایل و ابزار نوین کمکی بهداشت دهان و دندان بعد از ارتودنسی

مسواک‌های دستی با سر کوچک و متوسط تا نرم توصیه می‌شوند، در حالی که برخی از مسواک‌های ارتودنسی دارای رشته‌های برش V شکل برای تمیز کردن آسان هستند. موهای مسواک باید با زاویه 45 درجه از سطح اکلوزال به سمت بالای براکت‌ها، سپس از لبه لثه به سمت براکت‌ها و در نهایت از براکت‌ها به سمت حاشیه لثه، با استفاده از حرکات دایره‌ای کوچک دندانها تمیز می شوند. بنابراین لثه را همزمان ماساژ می‌دهید. مسواک زدن درناحیه ی تلاقی دندان و لثه بسیار مهم است، زیرا این جایی است که پلاک میکروبی به طور ویژه در معرض تجمع است. همچنین سرهای تخصصی برای کسانی که مسواک های برقی را ترجیح می دهند وجود دارد.

برای آگاهی از نحوه ارتودنسی دندان روی لینک کلیک کنید.

مسواک‌های بین دندانی برای تمیز کردن بین دندان‌ها و اطراف براکت‌ها و زیر سیم‌های ارتودنسی در دسترس هستند. آنها در اندازه های مختلف موجودند که سایزهای 3 یا 4 برای بیماران ارتودنسی توصیه می شوند. در صورتی که مشکلات پریودنتال یا خونریزی بین دندانی ایجاد شود، می توان آنها را در ژل کورسودیل فرو کرد. مسواک های بین دندانی یک مکمل مفید برای تمیز کردن براکت‌ها و سیم‌ها هستند.

از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان ها استفاده شود. می‌توان آن را از سمت لثه به پشت سیم منتقل کرد، سپس با رد کردن سیم و وارد کردن نخ به فضای بین دندانی بعدی و به همین ترتیب در سراسر دهان برد.

مهم است که به همه بیماران ارتودنسی یادآوری شود که مرتباً وسایل مسواک زدن را تعویض کنند، زیرا وسایل می توانند باعث افزایش سایش شوند.

علاوه بر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، دستگاه های شستشوی با آب با نوک ارتودنسی و برس مخروطی قابل توجه هستند. دستگاه های شستشو می توانند ذرات غذا و پلاک را از براکت ها و بین دندان ها جدا کنند و در عین حال لثه ها را به آرامی ماساژ دهند و به کاهش خونریزی کمک کنند. اجتناب از فشار زیاد بسیار مهم است، در غیر این صورت ممکن است آسیب به بافت های نرم ایجاد شود.

نکات بهداشتی ارتودنسی

اگر بهداشت دهان ضعیف باشد، می‌توان از محلول یا قرص‌های افشان برای رنگ‌آمیزی پلاک های میکروبی تجمع کرده روی دندان ها استفاده کرد تا شناسایی مناطقی که تمیز کردن آن دشوار است برای بیمار واضح‌تر شود. برای اطمینان از حذف کامل پلاک ها و بقایای مواد غذایی، رنگ‌آمیزی منظم در خانه و استفاده از آینه ای با نور مناسب توصیه می شود.

توصیه های غذایی

در مورد کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین و همچنین آب میوه ها توصیه های غذایی خاصی وجود دارد. در سال‌های اخیر مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا افزایش یافته و اسموتی‌ها رواج یافته‌اند. مردم اغلب گمراه می شوند و فکر می کنند این ها گزینه های سالمی هستند، اما غلظت بالایی از قند و اسید دارند که اگر در طول روز جرعه جرعه مصرف شوند، می تواند به ویژه برای مینای دندان مضر باشد.

محدود کردن این نوشیدنی‌ها فقط به وعده‌های غذایی و مسواک زدن قبل یا یک ساعت بعد از نوشیدن برای محافظت در برابر اثرات مخرب اسیدی آنها توصیه می شود. شستشو با آب پس از نوشیدن این محصولات نیز می تواند مفید باشد. فراپاچینو در حال تبدیل شدن به یک نوشیدنی محبوب است. آنها حاوی قهوه، یخ، شیر و شربتی با طعم شیرین هستند که در صورت مصرف مکرر می توانند منجر به پوسیدگی دندان شوند.

دستگاه های ظریف ارتودنسی ممکن است در اثر مصرف غذاهای سفت و چسبناک آسیب ببینند. توصیه های غذایی باید شامل پرهیز از نان های ترد و خشک، آجیل، شیرینی های چسبنده، عدم گاز زدن سیب و خیار و در نهایت عدم مصرف میوه ها با هسته باشد. چسبیدن تافی، آدامس و شکلات‌های جویدنی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در بریس‌ها شود. بهتر است در صورت مصرف ابتدا به قسمت های نازک بریده شده و سپس با احتیاط مصرف شوند. خوردن لقمه های کوچک غذا و جویدن دقیق با دندان های عقب نیز توصیه می شود.

پیشگیری از پوسیدگی و کلسیم زدایی دندان

برای محافظت از دندان ها در برابر دمینرالیزاسیون، درمان های فلوراید ممکن است در نظر گرفته شود. یک بررسی نشان داد که دهانشویه های روزانه حاوی 05/0 درصد سدیم فلوراید (230 قسمت در میلیون (ppm) فلوراید) ارجحیت دارند. دهانشویه فلوراید باید در زمان متفاوتی از مسواک زدن استفاده شود، یک دقیقه دهانشویه شود و سپس از دهان خارج شود. این محصول برای کودکان و بیمارانی که دهانشویه بدون الکل را ترجیح می دهند مانند زنان باردار مناسب است.

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در بیماران بالای 10 سال می توان خمیردندان با فلوراید بالا را توصیه کرد. برای نوجوانان (بالای 16 سال) و بیماران ارتودنسی بزرگسال که در معرض خطر پوسیدگی های متعدد هستند، می توان از خمیر دندان حاوی 5000 ppm فلوراید استفاده کرد.

برای محافظت از دندان ها در برابر دکلسیفیکاسیون و پوسیدگی، ممکن است توصیه شود که از فیشورسیلانت یا وارنیش فلوراید موضعی در طول درمان ارتودنسی استفاده شود.

مطلب پیشنهادی : موارد منع انجام ارتودنسی دندان

رفع التهاب لثه

تجمع پلاک میکروبی در اطراف براکت های ارتودنسی و لثه ها ممکن است منجر به دکلسیفیکاسیون مینا شود که به صورت ضایعات لکه‌ای سفید رنگ و بیماری لثه دیده می شود. هیپرپلازی (افزایش حجم) لثه ممکن است ناشی از تجمع بیوفیلم پلاک باشد. در حالی که التهاب لثه برگشت پذیر است، در صورت از دست دادن ارتفاع چسبندگی پریودنتال و استخوان نگهدارنده، سلامت دندان در آینده ممکن است به خطر بیفتد، زیرا این تغییرات دائمی هستند.

اگر التهاب لثه در زیر یک دستگاه متحرک یا اطراف یک بریس ثابت وجود داشته باشد، شستشوی با دهانشویه کلرهگزیدین گلوکونات توصیه می‌شود، اگرچه خطر رنگ گرفتن دندان ها با محصول کلرهگزیدین وجود دارد. از طرف دیگر، برای بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال از دهانشویه های جوشان (10 میلی لیتر به مدت حدود 1 دقیقه، تا چهار بار در روز بعد از غذا و قبل از خواب) یا یک دهانشویه پراکسید هیدروژن توصیه می‌شود. با یک لیوان آب گرم، دهان را 2 تا 3 بار در روز بشویید. آزاد شدن اکسیژن به حذف مواد زائد کمک می کند و می تواند هرگونه مشکل به وجود آمده از آسیب ناشی از دستگاه ارتودنسی را تسکین دهد.

*هشدار: استفاده طولانی مدت از دهانشویه های پراکسیل و پراکسید هیدروژن ممکن است منجر به هایپرتروفی برگشت پذیر پاپیلا بر روی زبان (زبان مودار سیاه) شود.

همچنین باید توجه داشت که خونریزی نشانه بیماری لثه است. وسوسه کاهش مسواک زدن به دلیل خونریزی وجود دارد، اما باید توجه داشت که این اتفاق به معنای آن است که این ناحیه باید بیشتر مسواک شود تا علت تحریک از بین رفته و به بهبودی لثه ها و قطع خونریزی کمک شود.

جهت به حداقل رساندن تحریک ناشی از وسایل ارتودنسی روی لب ها، گونه ها یا زبان، استفاده از موم ارتودنسی مفید است. توصیه می‌شود ابتدا دندان و براکت یا سیم تیز را با دستمال خشک کنید و با یک انگشت تمیز، یک توپ کوچک موم را روی ناحیه مشکل قرار دهید.

مراقبت حین درمان با انواع دستگاه های ارتودنسی

هنگام انجام درمان با دستگاه ارتودنسی ثابت، براکت ها روی دندان‌ها چسبانده می شوند که از کامپوزیت‌های مخصوص برای چسباندن آنها استفاده می شود.

همانطور که قبلا ذکر شد، سیمها، براکت ها، پیچ ها و فنرهای سیمی ظریف به عنوان تله مواد غذایی عمل می کنند، بنابراین باید بعد از غذا کاملا تمیز شوند تا از پیشرفت پوسیدگی و ایجاد لثه های متورم و حساس جلوگیری شود.

پس از برداشتن دستگاه، قرمزی و تورم ناپدید می شود، اما اگر در طول درمان ارتودنسی تجمع پلاک ایجاد شود، ممکن است باعث آسیب طولانی مدت به لثه های بسیار متورم شود.

دستگاه‌های انکوریج موقت (TADs) پیچ‌ها یا ایمپلنت‌های تیتانیومی کوچکی هستند که ممکن است برای تسهیل حرکت دندان ها از طریق انکوریج اسکلتی استفاده شود. پیچ ها مستقیماً در استخوان فک قرار می گیرند و دندان ها از طریق کش ها یا فنرها به کمک TAD حرکت می کنند. TAD پس از استفاده برای انکوریج برداشته می شود. کنترل روزانه پلاک برای سالم نگه داشتن بافت نرم اطراف لازم است، در غیر این صورت ممکن است التهاب ایجاد شود. یک مسواک دستی و خمیر دندان با سر کوچک برای تمیز کردن اطراف مینی اسکرو توصیه شده و شستشو با دهانشویه کلرهگزیدین دو بار در روز به مدت 5 روز پس از قرار دادن دستگاه توصیه شود.

دستگاه‌های متحرک باید طبق دستور ارتودنتیست استفاده شوند. اکثر آنها استفاده از دستگاه را در تمام روز و شب، بجز هنگام غذا خوردن و مسواک زدن و انجام ورزش های فیزیکی یا شنا توصیه می کنند. در مورد نحوه مراقبت از دستگاه متحرک لازم است بعد از هر وعده غذایی یا میان وعده، دستگاه برداشته شده و در آب سرد و صابون شسته شود. تمیز نکردن کافی پلاک می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان‌های مجاور و استوماتیت دندان مصنوعی شود که در آن عفونت کاندیدا ممکن است باعث التهاب لثه زیر دستگاه شود.

هنگام مسواک زدن سطوح داخلی و خارجی، دستگاه متحرک باید در کف دست قرار گیرد. فشار به پلاک، می تواند منجر به اعوجاج فنرها شود که منجر به ناراحتی یا حرکات ناخواسته دندان شود. بنابراین، باید مراقب تمیز کردن پلاک های متحرک به دلیل ماهیت ظریف آنها بود.

هنگام تمیز کردن دستگاه، باید از آب داغ یا آب جوش خودداری کرد زیرا ممکن است شکل و تناسب پلاستیک را مخدوش کند.

یک محصول ارتودنسی متحرک که در سال‌های اخیر توسعه یافته، اینویزیلاین است. اینها یک سری الاینرهای متحرک سفارشی شفاف هستند که هر 2 هفته یکبار تعویض می شوند و دندان ها را کم کم صاف می کنند و بر خلاف بریس های ثابت هیچ سیم یا براکتی وجود ندارد و بنابراین تقریباً نامرئی به نظر می رسند. یک مزیت آنها این است که قابل جابجایی هستند و بنابراین تمیز کردن دندان ها راحت تر است. به بیماران توصیه می‌شود که در هنگام خوردن یا نوشیدن الاینرها را جدا کنند. قبل از قرار دادن مجدد الاینرها باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد. خود الاینرها با مسواک زدن و شستشو در آب سرد با استفاده از قرص های تمیز کننده مخصوص تمیز می شوند. بیماران باید هر دو ماه یکبار توسط متخصص ارتودنسی معاینه شوند.

ارتودنتیست ها پس از درمان ارتودنسی ثابت، یک نگهدارنده غیرفعال را به منظور صاف نگه داشتن دندان ها و جلوگیری از برگشتن آنها به موقعیت اصلی خود تجویز می کند، یا اگر یک دستگاه متحرک پوشیده شده باشد، ممکن است به صورت غیرفعال استفاده شود. چنین نگهدارنده‌هایی به‌طور تمام وقت حدود 6 ماه و سپس برای 5/1 سال دیگر فقط در شب پوشیده می‌شوند.

ممکن است از یک نگهدارنده ثابت سیمی بسیار ظریف متصل به سطوح پشتی دندان ها (قابل استفاده در هر دو قوس) استفاده شود که نیاز به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دقیق دارد. در این مورد لازم است که از خوردن غذاهای چسبناک و سفت پرهیز شود زیرا ممکن است باعث جدا شدن سیم شود.

اگر می‌خواهید بدانید انواع ناهنجاری های فکی کدامند؟ ؛ کلیک کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09106106848 - 02632247810

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به ارتودنسی همچنین مطالب مرتبط با زیبایی لبخند را در بخش مقالات بخوانید

نحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درماننحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درمان

برداشتن ارتودنسی از روی دندانها در واقع آخرین مرحله درمان ارتودنسی است که باید توسط متخصص ارتودنسی با ابزارها و تکنیک ها خاص برداشته شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-17

انواع برس یا مسواک بین دندانی؛ کاربردها، نکات و روش استفادهانواع برس یا مسواک بین دندانی؛ کاربردها، نکات و روش استفاده

این برس ها برای تمیز کردن نواحی غیر قابل دسترس و فواصل بین دندانها استفاده می شود و به کاهش جرم و پلاک دندان بخصوص پس از ارتودنسی و ایمپلنت کمک می کند ...

تاریخ انتشار : 1403-06-13

مهمترین علل و عوامل از دست دادن دندان هامهمترین علل و عوامل از دست دادن دندان ها

عوامل متعددی مانند پوسیدگی دندان ، بیماری‌های لثه و آسیب های فیزیکی می توانند منجر به خراب شدن و از دست رفتن دندان ها شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-10