آدرس مطب دندانپزشکی در کرج تلفن کلینیک ارتودنسی در کرج
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ارتودنسی / آیا با دندان ارتودنسی میشود عمل بینی انجام داد؟

آیا با دندان ارتودنسی میشود عمل بینی انجام داد؟

برای افرادی که تصمیم به انجام ارتودنسی و عمل بینی دارند، این سؤال همواره مطرح است که آیا می‌توان با وجود ارتودنسی، عمل بینی انجام داد؟!
همچنین این سوال مطرح می شود که بین انجام ارتودنسی وعمل جراحی بینی کدام یک اولویت دارد؟!
در این مقاله به بررسی پاسخ این سوالات و همچنین خطرات احتمالی انجام همزمان این دو عمل می‌پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

چند ماه بعد از عمل بینی می توان ارتودنسی کرد؟

برنامه ریزی انجام کارهای دندانپزشکی بعد از جراحی بینی عامل مهمی در بهبودی و حفظ مزایای زیبایی است. در حالی که به طور معمول توصیه می شود قبل از انجام هر گونه عمل دندانپزشکی، چند هفته پس از جراحی بینی صبر کنید، شرایط هر فرد ممکن است متفاوت باشد. برای رسیدگی به شرایط خاص خود، باید هم با جراح بینی و هم با دندانپزشک خود مشورت کنید. قبل از شروع عمل های دندانپزشکی، معمولاً بهتر است منتظر بمانید تا اولین تورم و درد باقی مانده از بین برود.
به طور کلی با توافق نظر متخصصان حرفه‌ای عمل بینی و جراحی دهان و دندان گذشت 6 ماه از جراحی بینی زمان مطلوبی برای انجام ارتودنسی است.

اول ارتودنسی یا عمل بینی؟

اشخاص باید در نظر داشته باشند از آنجایی که ارتودنسی می تواند با حرکت دندان‌ها بر شکل و موقعیت لب‌ها تاثیر بگذارد، بهتر است ابتدا درمان ارتودنسی را به پایان برسانند تا پس از تثبیت موقعیت لب‌ها و فک، فرد بتواند جراحی پلاستیک بینی را انجام دهد.
در جراحی بینی یکی از موارد مهمی که جراح برای فرم نهایی بینی در نظر می‌گیرد، ارتباط بینی با لب‌هاست (به خاطر داشته باشید که فرم لب ها بعد از درمان ارتودنسی تغییر می کند). همچنین ممکن است ارتودنتیست در طول درمان ارتودنسی به بینی فشار وارد کند، بنابراین توصیه می شود بعد از درمان ارتودنسی، جراحی زیبایی بینی انجام شود.

به طور کلی ابتدا باید ارتودنسی انجام شود تا فک در محل صحیح قرار گیرد. سپس جراح زیبایی بینی بتواند بینی را به طور صحیح جراحی کند.

آیا ارتودنسی دندان و عمل بینی بر روی یکدیگر تاثیر گذارند؟

ارتودنسی ابزاری برای اصلاح ساختار فک ها و آرایش دندان ها در داخل دهان است. یکی از مسائلی که منجر به ناهنجاری های دندانی و فک و صورت در افراد می شود، مشکل بینی و تنفس از راه دهان است. در این نوع شرایط و به دلایل مختلف مانند انحراف بینی، فرد مجبور است از راه دهان نفس بکشد و این امر منجر به تنگ شدن فک بالا و به هم خوردن نظم دندان ها می شود.

ارتودنسی در کنار اهداف درمانی و بهبود سلامت دهان و دندان ها، زیبایی و تقارن قسمت های مختلف صورت را افزایش می دهد. علاوه بر این، اصلاح موقعیت فک ها و دندان ها باعث تغییر ظاهر قسمت پایینی صورت می شود. یکی از نکات ضروری برای جراحی بینی تعادل بین بینی و قسمت هایی مانند دهان و دندان است که منجر به یک رابطه کاملا پیچیده بین آن دو می شود.

با توجه به اینکه جراحی بینی اغلب در بزرگسالی انجام می شود، تغییرات محدودی در دندان، فک و صورت در آن سن قابل انجام است. همچنین اکثر درمان های ارتودنسی در دوران کودکی برای رسیدن به بهترین نتیجه توصیه می شود. بنابراین، ارتودنسی و شکل گیری نهایی فرم لب و اندازه فک ممکن است در ابتدا برای دستیابی به بهترین و متعادل ترین نتایج از جراحی بینی ضروری باشد.

 ارتودنسی و عمل بینی

مشکلات ارتودنسی همزمان با عمل جراحی بینی

بر اساس مطالعات، انجام ارتودنسی های مختلف مانند ارتودنسی ثابت، متحرک، نامرئی می تواند باعث ایجاد تغییراتی در چهره فرد شود. از جمله این تغییرات مهم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یکی از مشکلات مهم جراحی بینی، رابطه بین لب ها و شکل نهایی بینی است. هر گونه تغییر در شکل لب ها، زاویه بین بینی و لب ها را مختل می کند. این در نهایت شکل بینی را تغییر می دهد.

خطرات احتمالی انجام همزمان ارتودنسی و عمل بینی

ارتودنسی و عمل زیبایی بینی، اغلب به طور جداگانه و با فاصله انجام می‌شوند. اما در برخی موارد خاص، تعاملات بین این دو می‌توانند تاثیراتی داشته باشند که باید به آن‌ها توجه شود. در زیر به برخی از خطرات و تاثیرات احتمالی این دوگانگی می‌پردازیم:

درصورت انجام عمل ارتودنسی همزمان با جراحی بینی، تاخیر در بهبود بینی ممکن است اتفاق بیفتد. زیرا رسیدن به نتایج ارتودنسی نیازمند طی شدن مدت زمان طولانی است.

ارتودنسی ممکن است فرم بینی را تغییر دهد و این تغییرات می‌توانند بر نتیجه جراحی بینی تاثیر بگذارند.

ارتودنسی ممکن است بر تنفس تاثیر گذاشته و پس از آن جراحی بینی می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی شود.

ارتودنسی باعث حرکت دندان‌ها می‌شود، لذا ممکن است تغییراتی در لب‌ها ایجاد شده که بر نتیجه نهایی جراحی بینی تاثیر می‌گذارد.

فاصله بین عمل جراحی فک و عمل بینی باید چقدر باشد؟

جراحی بینی بهتر است بعد از اتمام ارتودنسی انجام شود اما اگر به هر دلیلی نمی توان صبر کرد، حتما قبل از انجام عمل بینی با متخصص ارتودنسی و جراحی بینی خود مشورت کنید. در صورت موافقت هردو متخصص می توانید این کار را انجام دهید.
این امکان وجود دارد که در هنگام تنظیم براکت ها و کار روی دندان ها، به صورت و بینی فشار وارد شود. این فشارها می تواند به بخیه های جراحی آسیب برساند. به طور کلی بهتر است بعد از درمان ارتودنسی که معمولا بین 6 ماه تا 5/2 سال طول می کشد، جراحی بینی انجام شود.

برای افزایش اطلاعات در مورد علت نامرتبی و بهم ریختگی دندانها بعد از بیست سالگی ، کلیک کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09106106848 - 02632247810

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به ارتودنسی همچنین مطالب مرتبط با زیبایی لبخند را در بخش مقالات بخوانید

نحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درماننحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درمان

برداشتن ارتودنسی از روی دندانها در واقع آخرین مرحله درمان ارتودنسی است که باید توسط متخصص ارتودنسی با ابزارها و تکنیک ها خاص برداشته شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-17

انواع برس یا مسواک بین دندانی؛ کاربردها، نکات و روش استفادهانواع برس یا مسواک بین دندانی؛ کاربردها، نکات و روش استفاده

این برس ها برای تمیز کردن نواحی غیر قابل دسترس و فواصل بین دندانها استفاده می شود و به کاهش جرم و پلاک دندان بخصوص پس از ارتودنسی و ایمپلنت کمک می کند ...

تاریخ انتشار : 1403-06-13

مهمترین علل و عوامل از دست دادن دندان هامهمترین علل و عوامل از دست دادن دندان ها

عوامل متعددی مانند پوسیدگی دندان ، بیماری‌های لثه و آسیب های فیزیکی می توانند منجر به خراب شدن و از دست رفتن دندان ها شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-10