آدرس مطب دندانپزشکی در کرج تلفن کلینیک ارتودنسی در کرج
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ارتودنسی / انواع ابزارهای کمکی و وسایل اصلی ارتودنسی دندان

انواع ابزارهای کمکی و وسایل اصلی ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان یکی از تخصص‌های مهم در حوزه دندانپزشکی است که به اصلاح ناهنجاری‌های فکی و دندانی و همچنین اصلاح نامنظمی‌ یا نامرتبی های دندان‌ها می‌پردازد. این رشته از دندانپزشکی شامل استفاده از ابزارها و تکنیک‌ها و مراحل مختلف درمانی است. هدف اصلی ارتودنسی دندان، اصلاح و بهبود موقعیت، ظاهر و عملکرد دندان‌ها و فک‌ها برای بهبود کیفیت زندگی افراد است. در این روش درمانی از وسایل ارتودنسی متنوعی استفاده می‌شود. استفاده از این وسایل با توجه به نوع و میزان ناهنجاری و بسته به تشخیص متخصص ارتودنسی صورت می‌گیرد. این وسایل و لوازم ارتودنسی هر کدام کاربرد خاص خود را داشته و در مراحل مختلفی از شروع تا پایان درمان استفاده می‌شوند. آشنایی با آنها قبل از درمان می‌تواند به بیمار کمک کند تا طول درمان بهتری داشته و نتیجه نهایی نیز بهتر و قابل قبول‌تر باشد. در ادامه با این وسایل و تجهیزات آشنا می‌شویم.

آنچه در این مطلب میخوانید

وسایل اصلی درمان ارتودنسی دندان

بریس ارتودنسی

بریس در ارتودنسی مجموعه ای از ابزار و قطعات مختلفی است که در اتصال با هم برای انجام کامل یک طرح درمان روی تعدادی از دندانها قرار می گیرد. اصلی ترین ابزارهای مورد استفاده در بریس، براکت و سیم ارتودنسی است؛ ولی با توجه به نوع و شدت ناهنجاری ممکن است ابزار دیگری نظیر بند، کش (الاستومر) و غیره در یک بریس به کار رفته باشد.

براکت ها

براکت ارتودنسی از اصلی ترین وسایل ارتودنسی است که در دو نوع فلزی و سرامیکی تولید می شوند. این ابزار توسط متخصص ارتودنسی بر روی دندان ها قرار گرفته و برای چسباندن آن از چسب یا سیمان مخصوص دندانپزشکی استفاده می شود. براکت به عنوان یک راهنما برای هدایت صحیح حرکت دندان ها عمل می کند و به همراه سیم ارتودنسی دو جزء اصلی بریس را تشکیل می دهند. براکت ها معمولا دارای یک یا دو شیار هستند که سیم ارتودنسی از میان آن رد شده و در محل مناسب تعیین شده توسط ارتودنتیست قرار می گیرد.

سیم ارتودنسی

سیم ارتودنسی از دیگر لوازم مورد نیاز در درمان ارتودنسی است که به منظور اعمال نیرو به دندان ها و جابجایی آنها استفاده می شود. سیم را به شکل قوس دندانی تغییر حالت داده و در داخل شیار براکت قرار می دهند تا با ایجاد حرکت در دندان ها، ناهنجاری ها اصلاح شوند.

بند ارتودنسی

برای نگهداشتن بریس از بند مخصوص که از مواد مصرفی ارتودنسی است استفاده می شود. بند یک حلقه فلزی از جنس فولاد (استیل) ضد زنگ است که متخصص ارتودنسی آن را دور دندان می بندد. بند ارتودنسی معمولا برای دندان های عقبی استفاده می شود و نسبت به براکت با استحکام بیشتری به دندان می چسبد.

کش ارتودنسی

کش ارتودنسی نوار لاستیکی کوچکی است که برای اصلاح روابط فک ها استفاده می شود. این وسیله در بخش های عقبی یا جلویی دندان و یا بین براکت های پایین و بالایی قرار می گیرد. در این صورت به دندان کمک می کند تا در مکان صحیح مستقر شود.

هوک یا قلاب ارتودنسی

هوک ارتودنسی یکی از وسایل ارتودنسی است که به شکل قلاب به براکت متصل است. از هوک به عنوان محلی برای اتصال کش یا الاستومر استفاده می شود.

پلاک ارتودنسی

پلاک ارتودنسی متحرک نوعی وسیله پلاستیکی سفت و سخت است که در روی دندان های فک بالا، دندان های فک پایین یا گاهی هر دو فک قرار می گیرد.

ابزار و و سایل ارتودنسی

ابزارهای کمکی درمان ارتودنسی

فیس ماسک

فیس ماسک ارتودنسی دستگاهی با عملکرد ارتوپدیک در درمان های ارتودنسی است که برای اصلاح رشد ناهنجاری عقب بودن فک بالا در سنین رشد کودکان کمک می کند.

پیچ مینی اسکرو

مینی اسکرو یک پیچ کوچک است که داخل استخوان فک قرار می گیرد. این پیچ به عنوان تکیه گاه عمل کرده و دندان را جابجا می کند.

هدگیر ارتودنسی

هدگیر ارتودنسی یکی از ابزارهای خارج دهانی ارتودنسی است که به قسمتی از سر بیمار و بخش‌هایی از دندان‌های جلویی بیمار متصل می‌شود تا با ایجاد نیروی کشش در بخش جلویی دندان‌ها، سرعت رشد فک را کنترل کند. در واقع هدگیر ارتودنسی با ثابت نگاه داشتن دندان‌های عقبی و به حرکت درآوردن دندان‌های جلویی، کار می‌کند.

ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر ، ابزاری مخصوص است که پس از برداشتن براکت ها، برای حفظ یا نگه داشتن موقعیت دندان ها ساخته شده است. اگر نگهدارنده به درستی در دهان قرار داده شود، باعث تنظیم شدن براکت ها و نگه داشتن دندان های شما در عالی ترین شکل ممکن می شود.

بریس ارتودنسی

بریس‌ ارتودنسی که به عنوان بریس‌ دندان نیز شناخته می‌شوند، دستگاه‌های دندانی هستند که عمدتاً برای صاف کردن یا تراز دندان‌ها استفاده می‌شوند. آنها را می‌توان برای افرادی که دندان‌های کج و ناهنجار دارند، به کار برد.

ابزارهای بهداشت دهان پس از ارتودنسی

استفاده از مسواک ارتودنسی، مسواک بین دندانی و نخ دندان ویژه ( سوپرفلاس )
خمیردندان و دهانشویه ها نقش کمک کننده دارند.
فلوراید جهت پیشگیری از پوسیدگی اهمیت بیشتری دارد.
در افرادی که التهاب لثه دارند استفاده از دهانشویه های خاص توصیه می شود.

مهمترین وسیله ارتودنسی کدام است ؟

ریتینرها از مهم‌ترین ابزارهای بعد از درمان در ارتودنسی هستند که در دو نوع ثابت و متحرک با توجه به شرایط بیمار استفاده می شوند. نام دیگر ریتینر نگهدارنده است و برای جلوگیری از بازگشت درمان ارتودنسی بهتر است که تا مدت‌های طولانی پس از اتمام درمان مورد استفاده قرار بگیرند.

نتیجه گیری

ارتودنسی از بهترین و کاربردی‌ترین روش‌ها برای اصلاح ناهنجاری‌های دندان است که افراد می‌توانند در سنین مختلف از آن استفاده کنند. در این روش درمانی از وسایل ارتودنسی متنوعی استفاده می‌شود. استفاده از این وسایل با توجه به نوع و میزان ناهنجاری و بسته به تشخیص متخصص ارتودنسی صورت می‌گیرد. این وسایل و لوازم ارتودنسی هر کدام کاربرد خاص خود را داشته و در مراحل مختلفی از شروع تا پایان درمان استفاده می‌شوند. وسایل و ابزار ارتودنسی مجموعه‌ای از ابزارها و تجهیزات پزشکی هستند که برای تشخیص، پیشگیری و درمان اختلالات و نقص‌های دندانی و فکی استفاده می‌شوند. ابزار ارتودنسی توسط ارتودنتیست‌ها (دندانپزشکان تخصصی در حوزه ارتودنسی) استفاده می‌شوند و هدف اصلی آنها بهبود قالب و ترتیب دندان‌ها و فک‌ها و بهبود عملکرد دهان و فک‌ها است.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09106106848 - 02632247810

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به ارتودنسی همچنین مطالب مرتبط با زیبایی لبخند را در بخش مقالات بخوانید

نحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درماننحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درمان

برداشتن ارتودنسی از روی دندانها در واقع آخرین مرحله درمان ارتودنسی است که باید توسط متخصص ارتودنسی با ابزارها و تکنیک ها خاص برداشته شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-17

انواع برس یا مسواک بین دندانی؛ کاربردها، نکات و روش استفادهانواع برس یا مسواک بین دندانی؛ کاربردها، نکات و روش استفاده

این برس ها برای تمیز کردن نواحی غیر قابل دسترس و فواصل بین دندانها استفاده می شود و به کاهش جرم و پلاک دندان بخصوص پس از ارتودنسی و ایمپلنت کمک می کند ...

تاریخ انتشار : 1403-06-13

مهمترین علل و عوامل از دست دادن دندان هامهمترین علل و عوامل از دست دادن دندان ها

عوامل متعددی مانند پوسیدگی دندان ، بیماری‌های لثه و آسیب های فیزیکی می توانند منجر به خراب شدن و از دست رفتن دندان ها شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-10