آدرس مطب دندانپزشکی در کرج تلفن کلینیک ارتودنسی در کرج
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ارتودنسی / عوارض مکیدن انگشت و پستانک بر دندانهای کودک

عوارض مکیدن انگشت و پستانک بر دندانهای کودک

عادت یک عمل تکراری اکتسابی است که اغلب به صورت ناخودآگاه انجام می‌شود و ترک آن دشوار است. بسیاری از عادات دهانی وجود دارند که می توانند در سنین رشد یا حتی در بزرگسالی شروع شوند که می توانند به دندان ها و بافت های اطراف آسیب برسانند. استراتژی‌ها، درمان‌ها و حتی وسایل ارتودنسی وجود دارند که می‌توانند به ترک عادت کمک کنند و درمان‌هایی که می‌توانند تغییرات ناشی از عادت‌ها را در طول زمان برطرف کنند.

عادات دهان می تواند شامل رفتارهایی مانند مکیدن انگشت شست، فشار دادن زبان، جویدن لب، جویدن ناخن و دندان قروچه باشد. این رفتارها می تواند بر سلامت دهان و دندان تاثیر منفی بگذارد و منجر به مسائلی مانند مال اکلوژن، سایش دندان و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

طبقه بندی عادات دهانی

عادات مفید عبارتند از وضعیت صحیح زبان و تنفس مناسب که به سلامت دهان و دندان کمک می کند. از سوی دیگر، عادات مضر مانند تنفس دهانی و فشار دادن زبان می تواند منجر به مال اکلوژن و سایر مشکلات سلامت دهان شود.

عادات اجباری رفتارهایی اکتسابی در کودکان هستند که اصلاح آنها دشوار است، در حالی که عادات غیر اجباری را می توان از طریق اصلاح رفتار تغییر داد.

عادات معنی دار ریشه در مشکلات روحی و روانی دارند، در حالی که عادات پوچ نسبتاً بی ضرر هستند و به راحتی قابل درمان هستند.

عوارض مکیدن انگشت و پستانک بر دندانهای کودک

در دوران نوزادی، مکیدن انگشتان و پستانک یک رفتار رایج است. با بزرگتر شدن کودکان، این عادت بر رشد دندان ها و فک آنها تأثیر می گذارد. هنگامی که انگشتان یا پستانک در دهان هستند و به طور مداوم یک سد ایجاد می کنند، زبان نمی تواند در سقف دهان جای بگیرد و تغییراتی در رشد و رویش دندان ها رخ می دهد. یکی از پیامدهای احتمالی عادت مکیدن انگشت، اپن بایت نامیده می شود که در آن دندان های بالا و پایین هنگام گاز گرفتن با یکدیگر تماس پیدا نمی کنند. مکیدن شست و پستانک همچنین می‌تواند به قوس فک بالایی فشار وارد کند و آن را به سمت جلو بکشد و باعث بیرون زدگی دندان‌های بالایی شود که اورجت زیاد ایجاد می‌کند. همچنین باعث باریک شدن فک بالا می شود. هر دوی این موارد با ترک عادت و درمان ارتودنسی قابل اصلاح است.

برای آگاهی از نحوه ارتودنسی دندان روی لینک کلیک کنید.

ابزارهای ارتودنسی برای ترک عادت مکیدن انگشت شست

ارتودنسی و عادات دهانی کودکان

عوارض بیرون آوردن زبان (تانگ تراست) در کودکان

هنگامی که چیزی را قورت می دهید، زبان باید محکم در کام روی سقف دهان قرار گیرد. با عادت فشار دادن زبان، زبان به سمت بالا نمی‌آید، بلکه یا به سمت جلو به سمت دندان‌های جلو فشار می‌آورد یا بین دندان‌های بالا و پایین پخش می‌شود. این عادت مشکل ساز است زیرا هر بار که چیزی را قورت می دهید، انسدادی ایجاد می شود و در جایی که نباید، فشار وارد می شود. این عادات می تواند به مشکلات مختلفی منجر شود، از رشد صورت گرفته تا تراز دندان ها. با رانش زبان به جلو یا بلع معکوس، دندان های بالایی ممکن است در جهت زبان به جلو یا به سمت بالا رانده شوند تا دیگر تماسی بین دندان های بالا و پایین وجود نداشته باشد. با زبانی که اغلب در موقعیت رو به جلو و نه روی سقف دهان است، کام می تواند باریک، مخروطی و V شکل شود که می تواند منجر به شلوغی دندانها و صورت دراز و باریک شود.

ارتودنسی برای رفع tongue thrust در کودکان

بیمارانی که با عادت فشار دادن زبان دست و پنجه نرم می‌کنند، ممکن است به وسیله‌ای نیاز داشته باشند که به یادگیری مجدد نحوه بلعیدن کمک می‌کند، یا به یک درمانگر میو فانکشنال ارجاع داده می‌شوند که تمرین‌هایی را برای از بین بردن این عادت توصیه می‌کند.

گزینه‌های درمانی برای تانگ تراست عبارتند از درمان میو فانکشنال برای اصلاح وضعیت زبان، تمرین‌هایی مانند تمرینات 4S، تمرینات لب و مکانیزم درمانی با استفاده از وسایل متحرک یا ثابت برای مهار حرکت زبان.

عوارض عادت تنفس دهانی

تنفس چیزی نیست که شما اغلب به آن فکر کنید اما باور کنید یا نه این یک عادت بسیار مهم است. فرد معمولاً باید هم از طریق بینی نفس بکشد و هم از طریق دهان اما در برخی موارد، افراد فقط از دهان نفس می کشند. اگر راه هوایی بینی کافی نباشد، احتقان، پولیپ ها، آدنوئیدهای بزرگ شده، لوزه ها و موارد دیگر وجود داشته باشد، ممکن است فرد فقط از راه دهان نفس بکشد. با تنفس از دهان در طول سال های رشد، بدن سازگار می شود و می تواند باعث بلندتر و باریک شدن صورت شود و باعث اپن بایت و شلوغی دندان شود. علاوه بر تغییرات اسکلتی و دندانی، افرادی که از دهان تنفس می کنند ممکن است به دلیل وجود بزاق کمتر در حین باز بودن دهان، خشکی لب ها، کیفیت پایین خواب و حتی جذب اکسیژن کمتر و خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهند.

درمان تنفس دهانی شامل مشاوره با متخصص گوش، حلق و بینی (ENT) برای رفع هرگونه انسداد بینی است. این عادت را می توان با تمرینات تنفس، تمرینات لب و استفاده از وسایل به دست آورد.

عوارض عادت دندان قروچه

بسیاری از افراد آگاهانه یا ناخودآگاه دندان های خود را در طول شبانه روز به هم فشار می دهند یا به هم می سایند. در حالی که دلیل قطعی برای دندان قروچه و فشردن دندان وجود ندارد، عوامل مشترکی مانند استرس، شرایط پزشکی، اختلالات خواب و مشکلات مکانیکی مانند ناهماهنگی دندان وجود دارد. افرادی که بایت نامنظم دارند، دندان های از دست رفته یا نامرتب دارند ممکن است بیشتر مستعد ساییدن منظم باشند.

درمان ارتودنسی می‌تواند بایت نامنظم را برطرف کند و دندان‌ها را در یک راستا قرار دهد، که ممکن است باعث کاهش سایش دندان‌ها در اثر قروچه شود. در برخی موارد، نیروی فشردن یا ساییدن دندان‌های شما می‌تواند قوی‌تر از نیروهای اعمال شده توسط دستگاه‌های ارتودنسی مانند بریس یا اینویزیلاین باشد و ممکن است یک نورومدولاتور برای کاهش این نیروها در طول مدت درمان توصیه شود.

عوارض عادت جویدن لب و ناخن

جویدن ناخن ها یا لب ها عادت دیگری است که اغلب در دوران کودکی ایجاد می شود و می تواند تا بزرگسالی نیز ادامه یابد. با جویدن لب، اغلب لب پایین به پشت دندان‌های بالایی لغزش می‌یابد که شبیه مکیدن انگشت شست، می‌تواند باعث فشار روی دندان‌های بالا و ایجاد اورجت شود. این عادت همچنین می تواند باعث شلوغ شدن دندان ها و خشک شدن لب ها شود. جویدن ناخن ها (یا هر چیز خیلی سخت) باعث می شود که دندان های شما در معرض فشار بیش از حد قرار بگیرند که می تواند باعث آسیب به دندان ها شود. فشار غیرعادی وارد شده بر روی دندان‌ها نیز می‌تواند باعث جابجایی آن‌ها در طول زمان شود و باعث ایجاد مشکلاتی در نظم دندان‌ها شود. این فشارها روی موقعیت دندان‌ها تأثیر می‌گذارد، حتی اگر این عادت در بزرگسالی شروع شود.

اگر می‌خواهید بدانید انواع ناهنجاری های فکی کدامند؟ ؛ کلیک کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09106106848 - 02632247810

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به ارتودنسی همچنین مطالب مرتبط با زیبایی لبخند را در بخش مقالات بخوانید

ارتودنسی دندان فاصله دار یا دیاستما چگونه است ؟ارتودنسی دندان فاصله دار یا دیاستما چگونه است ؟

دیاستما یا فاصله بین دندانها، به ویژه در دندانهای جلو، ممکن است به دلایلی مانند اندازه نامتناسب دندانها، مشکلات رشد فک یا عادت‌های غلط ایجاد شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-25

واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

دستگاه واتر جت دندان با استفاده از فشار آب ، به طور موثر و سریع مواد غذایی و پلاک‌ ها را از فواصل بین دندانی و خط لثه حذف می‌ کند. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-21

نحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درماننحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درمان

برداشتن ارتودنسی از روی دندانها در واقع آخرین مرحله درمان ارتودنسی است که باید توسط متخصص ارتودنسی با ابزارها و تکنیک ها خاص برداشته شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-17