آدرس مطب دندانپزشکی در کرج تلفن کلینیک ارتودنسی در کرج
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ارتودنسی / آیا درمان ارتودنسی باعث لق شدن دندان ها می شود؟

آیا درمان ارتودنسی باعث لق شدن دندان ها می شود؟

لق شدن دندان در ارتودنسی یا حس لق شدن در زمان ارتودنسی یکی از مواردی است که بسیاری از افراد در زمان ارتودنسی دندان ‌های خود با آن مواجه شده و به دنبال راهکارهایی مناسب برای حل این مشکل هستند. زمانی که شما هم با چنین مشکلی مواجه می‌شوید بدون شک نگرانی ‌های زیادی برای شما به وجود می‌آید که ممکن است باعث شود تا مشکلاتی را تجربه کنید. برای جلوگیری از بروز این نگرانی بهتر است که شما به طور کامل با دلایل لق شدن دندان‌ ها آشنا شوید.

به ‌طور کلی باید بدانید که درمان صحیح ارتودنسی باعث لقی خطرناک دندان نمی شود ولی در بعضی موارد دندان ها به صورت فیزیولوژیک لقی جزئی را از خود نشان می دهند. پس در نگاه اول این مسئله نمی ‌تواند چندان مشکل ‌ساز باشد. ما در ادامه این مطلب قصد داریم نکات مهمی را درباره احساس لق شدن دندان در ارتودنسی در اختیار شما قرار دهیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

آیا درمان ارتودنسی باعث لق شدن دندان‌ها می‌ شود؟

لق شدن دندان ها یکی از عوارض احتمالی بعد از درمان ارتودنسی است که ممکن است اتفاق بیافتد. به این صورت که در ابتدای شروع درمان که براکت ها گذاشته می شوند دندان ها تکان می خورند و احساس لق شدن دندان به بیمار دست می دهد.

آیا امکان دارد در طی درمان ارتودنسی دندان بیفتد؟

در روز های ابتدایی که براکت های ثابت ارتودنسی بر روی دندان های شما نصب می گردند، برای حرکت دندان ها، نیرویی به آن ها اعمال شده که شما این تحت فشار قرار گرفتن را کاملا احساس می کنید. این اتفاق موجب می شود تا شما احساس لق شدن دندان را داشته و بترسید که شاید دندان شما بیفتد. باید بدانید که این احساس کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی وجود ندارد، زیرا متخصص ارتودنسی با تجربه، روند درمان را به بهترین شکل ممکن انجام خواهد داد و حس لق شدن دندان در روز های ابتدایی و به صورت گذرا برایتان وجود دارد.

چرا در زمان درمان ارتودنسی حس لق شدن دندان ها به شما دست می دهد؟

گفتیم که از ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها استفاده می شود. زمان که براکت های نظم دهنده بر روی دندان ها نصب می شوند، برای اینکه بتوانند دندان ها را به محل درست و اصلی خود بازگردانند، باید به آن ها فشار وارد کنند. نیروی ناشی از براکت ها دندان را جابجا می کند اما دندان ها برای جابجایی ابتدا باید کمی خودشان را لق کنند تا بتوانند به راحتی حرکت کنند. بنابراین جای نگرانی برای لق شدن دندان ها در طول ارتودنسی وجود ندارد. در واقع می توان گفت که احتمال لق ماندن دندان ها بعد از ارتودنسی بسیار کم بوده و این لق شدن در طول ارتودنسی اصلا نگران کننده نیست.

شل شدن دندان در ارتودنسی

احساس لق شدن دندان در ارتودنسی چقدر طول می کشد؟

لازم است بدانید که تمام مراجعان این حس را تجربه نمی کنند و تنها تعدادی از آن ها ممکن است با آن روبرو شوند. همین تعدادی نیز که چنین چیزی را تجربه می کنند، معمولاً چند روز بعد از جلسات ویزیت دوره ای و تنظیم وسایل، دیگر لق شدن دندان در ارتودنسی را احساس نمی کنند.

بعد از اتمام درمان ارتودنسی آیا دندان ها همچنان لق هستند؟

بعد از پایان دوره درمان ارتودنسی و برداشتن فشار ناشی از بریس ها از روی دندان، تمامی دندان ها در موقعیت اصلی و صحیح خود قرار می گیرند. در این مرحله بازسازی استخوان فک شروع شده و دندان ها در شرایط جدید قرار میگیرد. در واقع با برداشتن فشار خارجی ناشی از براکت ها، حس لق بودن دندان ها به مرور از بین می رود. البته برای آنکه دندان ها در موقعیت جدید باقی بمانند و به حالت اولیه برنگردند بیمار باید چندین ماه از نگهدارنده استفاده کند.

چه عواملی باعث لق شدن دندان ها در طی درمان ارتودنسی می شود؟

در صورتی که قبل از شروع درمان ارتودنسی، بیماری های لثه برای فرد وجود داشته باشد، باید ابتدا به درمان آن ها پرداخته شود، زیرا در غیر این صورت می تواند در روند درمانی اختلال ایجاد کند. دکتر پدرام دانش کاظمی، متخص ارتودنسی در کرج، به خوبی این نکته ی بسیار مهم را در نظر می گیرند و معاینه و بررسی اولیه سلامت دهان و دندان توسط ایشان تضمینی برای درمان موفق ارتودنسی به حساب می آید. در این صورت هیچ نگرانی از بابت اینکه بیماری های لثه دلیلی بر لق شدن دندان ها در طی درمان ارتودنسی باشند، وجود ندارد. اما با تمام این حرف ها بیمار باید به تمام توصیه های ارتودنتیست خود توجه نموده و به درستی آن ها را رعایت کند. همچنین به هیچ عنوان نباید در بهداشت دهان و دندان خود سهل انگاری داشته باشد، زیرا در غیر این صورت مشکلاتی برای لثه و دندان هایش ایجاد می شود. بروز بیماری های لثه دارای علائمی می باشند که برای آگاهی بیشتر شما به آن ها اشاره کردیم:

  1. تورم، قرمزی و خونریزی لثه
  2. بوی بد دهان
  3. ایجاد طعم بد در دهان

تحلیل لثه که البته این مشکل می تواند تمامی علائم قبل را به همراه خود داشته باشد.

یکی از عادت های نادرستی که به تنهایی می تواند مشکلات و عوارض زیادی را برای دهان و دندان ایجاد کند، دندان قروچه می باشد. دندان قروچه می تواند فشار بیش از حدی را به لیگامانهای پریودنتال و دندان ها وارد کرده که به همین دلیل سبب شل شدن دندان ها می گردد. اگر دندان قروچه ادامه پیدا کند، حتی می تواند به استخوان آسیب وارد کرده و یا سبب از دست رفتن دندان گردد. به همین جهت درمان دندان قروچه و ترک این عادت نادرست نه تنها برای درمان ارتودنسی، بلکه باید در هر شرایطی انجام شود. اگر شما نیز عادت به دندان قروچه دارید، حتما این موضوع را به دندانپزشک اطلاع دهید و با استفاده از نایت گارد از آسیب رسیدن به دندان های خود جلوگیری نمایید.

ازدحام بیش از حد دندان ها سبب می شود تا به زمان بیشتری برای قرار گرفتن در جایگاه درست خود نیاز داشته باشند. این ناهنجاری باعث می شود تا دندان ها به آرامی و بسیار کند تر حرکت کنند و شاید حس لق شدگی بیشتری را به بیمار دهند.

درد دندان در روزهای اولیه ارتودنسی طبیعی است. اما اگر این درد ممتد بود باید حتما با پزشک خود مشورت کنید تا فشار روی دندان شما کمتر شود. این فشار به بخش های مختلف دندان شما از جمله بخش های زیر وارد می شود:

  1. تاج دندان
  2. ریشه دندان
  3. لیگامان پریودنتال
  4. استخوان نگهدارنده اطراف دندان

روش های درمان دندان لق شده در ارتودنسی

اگر به دلایلی که برای شما شرح دادیم، دندانی در حین درمان ارتودنسی لق شد، با استفاده از روش های زیر می توان به درمان آن پرداخت:

متخصص ارتودنسی به منظور اینکه بیماری های لثه را کنترل نماید، به تمیز کردن دندان ها از جرم و پلاک می پردازد. علاوه بر این تمام روش های صحیح رعایت بهداشت دهان و دندان را به بیمار آموزش می دهد. این کار منجر به بهبودی لثه شده و دندان ها سفت می شوند.

در صورتی که فشار وارد شده به دندان ها به درستی اعمال نشده باشد، ارتودنتیست به اصلاح و تنظیم مجدد این فشار می پردازد. برای اینکار ممکن است مینای دندان را به میزان بسیار اندکی شکل داده و سبب تغییر مسیر حرکت دندان ها و کاهش فشار وارد شده به آن ها می شود.

اگر دندان در حین درمان ارتودنسی لق شده باشد، به کمک دو روش قبلی درمان می شود، اما متخصص ارتودنسی می تواند برای کاهش نیرو در زمان گاز زدن به دندان لق شده، از روش دیگری به نام آتل گذاری روی دندان لق شده استفاده نماید. منظور از آتل سیم کوچکی است که پشت چند دندان قرار داده می شود و آنها را به هم فیکس می نماید.

چگونه از لق شدن دندان ها در ارتودنسی جلوگیری کنیم؟

اینکه بر اثر فشار ناشی از ارتودنسی دندانها کمی شل و لق شوند، اجتناب ناپذیر است. اما با مصرف برخی از خوراکی ها می توانید تا حد زیادی از میزان لق شدن بیش از حد دندان ها کم کنید. مثلا مصرف انواع سبزیجات و همین ‌طور میوه ‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان می ‌تواند در این زمینه کمک‌ کننده باشد.

نکته بعدی این است که قبل از انجام ارتودنسی مشکل پوسیدگی دندان یا بیماری های لثه خود را برطرف کنید.

به طور مثال افرادی که از اسپری های حاوی کورتون استفاده میکنند، ریشه دندان آسیب پذیر تری دارند و ریشه دندانشان سست تر است. بر همین اساس ممکن است ارتودنسی به دندان های آن ها آسیب بزند. پس قبل از درمان به روش ارتودنسی باید از سالم بودن ریشه ی دندانشان مطمئن شوند.

اگر در طول درمان ارتودنسی، ورزش های رزمی و یا هر ورزشی که می تواند احتمال آسیب رسیدن به دندان را به دنبال داشته باشد را انجام می دهید، بهتر است از محافظ دهان استفاده کنید.

در حین درمان ارتودنسی یک رژيم غذایی مناسب را دنبال کنید و سعی کنید از مصرف غذا های سفت و چسبناک مانند ته دیگ، گز و غیره اجتناب نمایید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09106106848 - 02632247810

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به ارتودنسی همچنین مطالب مرتبط با زیبایی لبخند را در بخش مقالات بخوانید

ارتودنسی دندان فاصله دار یا دیاستما چگونه است ؟ارتودنسی دندان فاصله دار یا دیاستما چگونه است ؟

دیاستما یا فاصله بین دندانها، به ویژه در دندانهای جلو، ممکن است به دلایلی مانند اندازه نامتناسب دندانها، مشکلات رشد فک یا عادت‌های غلط ایجاد شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-25

واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

دستگاه واتر جت دندان با استفاده از فشار آب ، به طور موثر و سریع مواد غذایی و پلاک‌ ها را از فواصل بین دندانی و خط لثه حذف می‌ کند. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-21

نحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درماننحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درمان

برداشتن ارتودنسی از روی دندانها در واقع آخرین مرحله درمان ارتودنسی است که باید توسط متخصص ارتودنسی با ابزارها و تکنیک ها خاص برداشته شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-17