آدرس مطب دندانپزشکی در کرج تلفن کلینیک ارتودنسی در کرج
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ارتودنسی / انواع پلاک های فانکشنال ارتودنسی

انواع پلاک های فانکشنال ارتودنسی

هر بار که اصطلاح ارتودنسی به میان می آید، مردم شروع به فکر کردن به مزایای زیبایی ناشی از درمان می کنند. در حالی که این تخصص باعث بهبود زیبایی در ظاهر لبخند شما می شود، اما دلیل اصلی ارتودنسی نیست.

روش دیگری برای درمان ارتودنسی وجود دارد که اغلب آشنا نیست و یا به آن معروف نیست. به این ارتودنسی فانکشنال می گویند.

آنچه در این مطلب میخوانید

ارتودنسی فانکشنال چیست؟

ارتودنسی فانکشنال یا ارتوپدی فک و صورت، با اصلاح مشکلات اسکلتی فک در سن مناسب (نوجوانی و در سنین رشد)، از بروز یا تشدید مشکلات اسکلتی بعدی که می تواند به جراحی فک منجر شود، جلوگیری می کند. یکی از عوامل متمایز کننده اصلی بین ارتودنسی سنتی و ارتودنسی فانکشنال ، توجه به علت اصلی مشکل است. متخصص ارتودنسی شما ابتدا علت اصلی مشکل شما را قبل از شروع هر درمانی بررسی و تجزیه و تحلیل می کند.

ارتودنسی فانکشنال

تفاوت ارتودنسی سنتی با ارتودنسی فانکشنال چیست؟

در جایی که ارتودنسی سنتی فقط بر صاف کردن دندان ها متمرکز است، ارتودنسی فانکشنال یک رویکرد دوگانه و کاملاً درمانی است که تمرکز اولیه آن ارتوپدی است. این تمرکز شامل بهبود راه هوایی و انسداد راه تنفسی بیمارهم می شود. دستیابی به دندان های صاف از طریق ارتودنسی سنتی، هدف ثانویه ی ارتودنسی فانکشنال است. قبل از شروع هر درمان ارتودنسی سنتی، ارتودنسی فانکشنال به این جنبه های ارتوپدی سلامت کلی بیمار می پردازد:

پس از اینکه این جنبه های ارتوپدی در حال توسعه مورد توجه قرار گرفت، می توان هرگونه درمان سنتی ارتودنسی لازم برای صاف کردن دندان های بیمار را آغاز کرد.

ارتودنسی فانکشنال چه مزایایی دارد؟

ارتودنسی فانکشنال مزایای بالقوه قابل توجهی را ارائه می دهد، از جمله:

ارتودنسی فانکشنال

ارتودنسی فانکشنال چگونه انجام می شود؟

از آنجایی که ارتودنسی فانکشنال در ارتباط با رشد و تکامل بیمار بهترین اثر را دارد، بهتر است ارتودنسی فانکشنال در سنین پایین - در حدود سن 10 تا 12 سالگی - شروع شود.

درمان معمولاً در دو مرحله انجام می شود:

فاز 1: در طول فاز 1، بیماران از وسایل ارتوپدی برای افزایش رشد استخوان‌های فک بالا و پایین استفاده می‌کنند. این دستگاه ها زمانی بهترین عملکرد را دارند که ترکیبی از دندان های شیری و دائمی در دهان وجود داشته باشد. یک پلاک متحرک که برای هدایت فک ها به موقعیت مناسب و کمک به بیماران در ترک عادت‌های غلط عضلانی طراحی شده است، در واقع می‌تواند شرایط رو به وخامت را معکوس کند، ظاهر صورت بیمار را بهبود بخشد، دندان‌ها را دوباره مرتب کند و فرم قوس مناسب را ایجاد کند.

فاز 2: بریس ها که معمولا از نوع ثابت هستند برای مرتب کردن دندان ها استفاده می شوند. سیم‌ها نسبت به گذشته کمتر به چشم می‌آیند و با اعمال نیروی ملایم و ثابت در جهت درست، دندان‌ها به موقعیت مناسب حرکت می‌کنند.

ارتودنسی فانکشنال

انواع پلاک های فانکشنال ارتودنسی

دستگاه های فانکشنال ارتودنسی در دو نوع کلی ثابت و متحرک موجود هستند. استفاده از هرکدام از دو نوع گفته شده، به وضعیت بیمار و تشخیص متخصص ارتودنسی بستگی دارد. دستگاه های ارتودنسی ثابت شامل اجزایی هستند که روی دندان ها قرار می گردند. اما دستگاه های متحرک ساختاری پلاستیکی داشته و توسط خود بیمار در دهان گذاشته و یا برداشته می شوند. دستگاه های فانکشنال متحرک موارد مصرف بیشتری دارند.

ارتودنسی فانکشنال ارتودنسی فانکشنال

اگر می‌خواهید بدانید انواع ناهنجاری های فکی کدامند؟ ؛ کلیک کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09106106848 - 02632247810

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به ارتودنسی همچنین مطالب مرتبط با زیبایی لبخند را در بخش مقالات بخوانید

نحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درماننحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درمان

برداشتن ارتودنسی از روی دندانها در واقع آخرین مرحله درمان ارتودنسی است که باید توسط متخصص ارتودنسی با ابزارها و تکنیک ها خاص برداشته شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-17

انواع برس یا مسواک بین دندانی؛ کاربردها، نکات و روش استفادهانواع برس یا مسواک بین دندانی؛ کاربردها، نکات و روش استفاده

این برس ها برای تمیز کردن نواحی غیر قابل دسترس و فواصل بین دندانها استفاده می شود و به کاهش جرم و پلاک دندان بخصوص پس از ارتودنسی و ایمپلنت کمک می کند ...

تاریخ انتشار : 1403-06-13

مهمترین علل و عوامل از دست دادن دندان هامهمترین علل و عوامل از دست دادن دندان ها

عوامل متعددی مانند پوسیدگی دندان ، بیماری‌های لثه و آسیب های فیزیکی می توانند منجر به خراب شدن و از دست رفتن دندان ها شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-10