آدرس مطب دندانپزشکی در کرج تلفن کلینیک ارتودنسی در کرج
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ارتودنسی / براکت ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

براکت ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

ارتودنسی یکی از روشهای تصحیح ناهنجاری های فک و دندان است. در این روش اصلاحی، از دستگاه های مختلفی استفاده میشود. براکت و سیم ارتودنسی (بریس) از جمله ابزار استفاده شده در ارتودنسی دندانها هستند. براکت ارتودنسی یک قطعه کوچک است که معمولا جنس آن فلزی بوده و با استفاده از یک چسب مخصوص، به سطح داخلی و یا خارجی دندان وصل میشود. در وسط براکت، یک شیار وجود دارد که سیم ارتودنسی از میان آن رد می شود. بر روی هر دندان، یک براکت ارتودنسی اختصاصی متصل می شود که با عبور سیم از درون آن ها، دندانها را به جایگاه مناسب حرکت می دهند. در نهایت، این نیرو منجر به تغییر جایگاه دندانها به محل مطلوب می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاربرد براکت ارتودنسی

برای نظم دادن به دندانها و وضعیت فک، لازم است تا نیرویی به آنها وارد شود. این نیرو باید بر اساس وضعیت دندانها و در طولانی مدت وارد شود تا بتواند تاثیر مناسب و قابل قبولی داشته باشد. کاربرد براکت ارتودنسی این است که جایگاه مناسبی را ایجاد میکند تا سیم های ارتودنسی نیروی کششی مورد نظر را بر روی دندانها اعمال کنند. بنابراین کاربرد براکت ارتودنسی را میتوان چنین بیان نمود:

بنابراین براکت‌ها نقش کلیدی در انتقال نیرو، کنترل حرکت دندان و ثبات نهایی دندان‌ها دارند.

انواع براکت ارتودنسی

همانگونه که اشاره شد، معمولا براکت های استفاده شده در ارتودنسی از جنس فلزی هستند. جنس فلزی مقاومت قابل انتظار در مقابل نیروی کششی وارده را دارد و از همین رو، برای طولانی مدت گزینه بهتری است. با این حال، براکت های دیگری نیز وجود دارند که بر اساس نیاز افراد طراحی و ساخته شده اند. از جمله براکت های شناخته شده در ارتودنسی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

براکت ارتودنسی

شکستن براکت ارتودنسی

شکستن یا کنده شدن براکت های ارتودنسی یکی از عوارضی است که گاهی در طول درمان ارتودنسی رخ می‌دهد. علل شکستن براکت‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

در صورت شکستن براکت ارتودنسی لازم است تا براکت را همراه خود داشته و در سریعترین زمان ممکن به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر براکت ارتودنسی کنده شود چه باید کرد؟

کنده شدن براکت ارتودنسی یکی از مشکلاتی است که افرادی که از ارتودنسی استفاده میکنند ممکن است با آن مواجه شوند. در صورت رخداد این مشکل، جای نگرانی نیست و مشکلی جدی ایجاد نمی شود. با این حال، نیاز به یک سری اقدامات قبل از مراجعه به پزشک وجود دارد.

در صورت کنده شدن براکت ارتودنسی لازم است تا براکت و سیم ارتودنسی را همراه خود نگه دارید و در زمان مراجعه به پزشک، با خود به همراه داشته باشید. سعی کنید در سریعترین زمان ممکن به پزشک خود مراجعه نمایید تا ترمیم براکت شکسته شده صورت گیرد. در مدت زمان بین شکستگی براکت و مراجعه به پزشک، لازم است تا موم موجود در کیت ارتودنسی را استفاده کنید تا سیم آزاد شده، برای شما آزاردهنده نباشد. برای استفاده از این موم، ابتدا آن را بین انگشتان خود بغلتانید. سطح دندان یا سیمی که براکت از آنجا کنده شده را صاف کرده و موم را بر روی آن قرار دهید. این کار برای جلوگیری از نفوذ سیم به بافت نرم دهان مفید خواهدبود. علاوه بر این، در این مدت نباید غذای چسبناک یا سفت نیز مصرف نمود.

بهترین رنگ براکت ارتودنسی

بهترین رنگ براکت ارتودنسی کاملا به کارایی و نیاز افراد وابسته است. بطور کلی براکت ارتودنسی در رنگهای زیر در دسترس هستند:

البته گاهی ممکن است براکتهایی با رنگهای دلخواه افراد برای وضعیت دندان آنها مناسب نباشد. برای مثال، براکتهای شفاف شکنندگی بیشتری نسبت به براکت های فلزی دارند، از همین رو برای افرادی که دندان آنها نیاز به نیروی بیشتری برای مرتب شدن دارد مناسب نیستند. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب بهترین براکت ارتودنسی، با پزشک خود نیز مشورت نمایید.

قیمت براکت ارتودنسی

قیمت براکت‌های ارتودنسی بسته به نوع مواد، برند، جنس براکت و تعداد براکت‌ها متفاوت است. بطور کلی براکتهای فلزی کمترین هزینه را در بین انواع براکت ارتودنسی دارا می باشند. براکتهای تخصصی تر هزینه بیشتری نیز در پی دارند. برای آگاهی از هزینه براکت ارتودنسی، بهترین کار مشورت با متخصص ارتودنسی است.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09106106848 - 02632247810

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :کریمی [ 1402-08-06 ]
سلام اقای دکتر.من مشکلم فاصله ی بین دندان هاست آیا با ارتودنسی مشکلم حل میشه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به ارتودنسی همچنین مطالب مرتبط با زیبایی لبخند را در بخش مقالات بخوانید

نحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درماننحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درمان

برداشتن ارتودنسی از روی دندانها در واقع آخرین مرحله درمان ارتودنسی است که باید توسط متخصص ارتودنسی با ابزارها و تکنیک ها خاص برداشته شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-17

انواع برس یا مسواک بین دندانی؛ کاربردها، نکات و روش استفادهانواع برس یا مسواک بین دندانی؛ کاربردها، نکات و روش استفاده

این برس ها برای تمیز کردن نواحی غیر قابل دسترس و فواصل بین دندانها استفاده می شود و به کاهش جرم و پلاک دندان بخصوص پس از ارتودنسی و ایمپلنت کمک می کند ...

تاریخ انتشار : 1403-06-13

مهمترین علل و عوامل از دست دادن دندان هامهمترین علل و عوامل از دست دادن دندان ها

عوامل متعددی مانند پوسیدگی دندان ، بیماری‌های لثه و آسیب های فیزیکی می توانند منجر به خراب شدن و از دست رفتن دندان ها شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-10