آدرس مطب دندانپزشکی در کرج تلفن کلینیک ارتودنسی در کرج
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ارتودنسی / ارتودنسی متحرک چیست و طول درمان آن چقدر است؟

ارتودنسی متحرک چیست و طول درمان آن چقدر است؟

بسیاری از افراد دندان‌های نامنظمی دارند که علت این مشکل می‌تواند مادرزادی یا اکتسابی باشد. با ارتودنسی می‌توان دندان‌ها را صاف کرد و فاصله بین دندان‌ها را از بین برد و به این ترتیب به سلامتی دندان، لثه و همچنین مفاصل فک کمک بسزایی کرد. در بین روش‌های ارتودنسی، یک مدل رایج به نام ارتودنسی متحرک وجود دارد که نسبت به روش های معمولی بهتر است. نام این نوع روش ارتودنسی کاملاً واضح است که به امکان خارج نمودن دستگاه ارتودنسی از داخل دهان اشاره دارد. بسیاری از افراد هستند که به دلیل اینکه باید مدت زمان طولانی در حدود دو سال، دستگاه ارتودنسی که متشکل از براکت‌ها و سیم ارتودنسی است را در داخل دهان خود تحمل کند بسیار نگران بوده و حتی همین نگرانی‌ها آنها را از شروع درمان ارتودنسی منصرف می‌کند. برای اینگونه افراد در صورتی که با توجه به تشخیص متخصص ارتودنسی نوع ناهنجاری دندانی چندان شدید نباشد، درمان با ارتودنسی متحرک می‌تواند بهترین روش درمانی باشد. ارتودنسی متحرک انواع مختلفی داشته و در نتیجه برای درمان ناهنجاری‌های متفاوتی کاربرد دارد. علاوه بر درمان مشکلات دندانی می‌توان از دستگاه‌های ارتودنسی متحرک برای اصلاح رشد فک نیز استفاده کرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاربرد ارتودنسی متحرک

بیشتر بدانید: ارتودنسی به زبان ساده

انواع ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک محدود به یک نوع نمی‌شود. انواع مختلفی از این دستگاه‌های متحرک وجود دارند. هرکدام از آنها ویژگی خاصی داشته و برای ناهنجاری‌های خاصی مناسب‌اند.

1. پلاک نامرئی

پلاک نامرئی یا الاینر شفاف نوعی پلاک است که حالت شیشه‌ای داشته و روی دندان‌ها را می‌گیرد. این نوع ارتودنسی براکت و سیم فلزی ندارد. تقریباً هر 2 هفته یک‌بار پلاک تعویض می‌شود تا به دندان‌ها فشار وارد کند. به دلیل نامرئی بودن این پلاک‌ها، بسیاری از افراد تمایل به استفاده از ارتودنسی نامرئی دارند.

2. پلاک متحرک با فنر زد

از پلاک متحرک با فنر Z برای اصلاح دندان‌های قدامی که عقب هستند، استفاده می‌کنند. با استفاده از این پلاک دندان به سمت جلو حرکت کرده و با دندان‌های دیگر در یک ردیف قرار می‌گیرد.

3. پلاک فانکشنال

این نوع ارتودنسی علاوه بر صاف کردن دندان‌ها به بهبود وضعیت فک بالا و پایین هم کمک می‌کند. اگر فضای فک بالا یا پایین کوچک باشد، دندانپزشک می‌تواند به‌جای کشیدن دندان‌ها از پلاک فانکشنال استفاده کند. این پلاک متحرک بوده و با فشار به فک باعث حرکت استخوان‌ها می‌شود.

4. ریتینر (تثبیت‌کننده ارتودنسی)

پس از اتمام ارتودنسی ثابت لازم است برای تثبیت درمان از ریتینرها استفاده شود. بدون استفاده از این پلاک‌ها ممکن است دندان‌ها کج شده و به حالت قبل بازگردند. تثبیت‌کننده‌های ارتودنسی خود به دو نوع تقسیم می‌شوند.

ریتینر هاولی: از سال 1920 برای تثبیت دندان‌های فک بالا از آن استفاده می‌شود. جنس آن پلاستیک و سیم خم شونده است.

ریتینر شفاف: این نوع از تثبیت‌کننده‌ها شبیه به الاینر شفاف هستند. به دلیل نامرئی بودن، طرفداران زیادی دارند.

عکس  ارتودنسی متحرک

معایب و مزایای ارتودنسی متحرک

مزایا

معایب

مراحل ارتودنسی متحرک

به طور کلی مراحل ارتودنسی متحرک شامل سه بخش شده که به ترتیب مراحل زیر میباشد:

در این جلسه مشاوره و ارزیابی اولیه صورت می گیرد و ارتودنتیست به طور کامل شرایط دهان و دندان بیمار را با استفاده از معاینه فیزیکی و همچنین عکس های رادیولوژی ارزیابی می کند. در صورتی که تشخیص داده شد که ارتودنسی متحرک می تواند برای شما گزینه مناسبی باشد، در ادامه در رابطه با مراحل درمان، طول درمان، هزینه آن و ... با شما صحبت می شود و جلسات مراجعه تنظیم می شوند.

برای ساخت پلاک اختصاصی لازم است تا از دندان ها قالب گیری شود که به دو روش سنتی و دیجیتال قابل انجام است. قالب گیری برای ارتودنسی اغلب به روش سنتی و در مدت زمان کوتاهی (معمولاً 10 الی 15 دقیقه) قابل انجام است. بعد از انجام این کار متخصص قالب تهیه شده را برای ساخت پلاک مورد نظر به لابراتوار ارسال می کند که این مرحله بین یک الی دو هفته زمان می برد.

در این مرحله برای ارزیابی پلاک ساخته شده، بیمار به مطب مراجعه کرده و ارتودنتیست پلاک را روی دندان های بیمار قرار می دهد. در ادامه توضیحات لازم برای نحوه استفاده از دستگاه، مدت زمان استفاده و نحوه مراقبت از آن را برای بیمار شرح می دهد.

این مرحله می تواند از چند ماه تا چند سال زمان ببرد که بستگی به نوع و میزان ناهنجاری، سن بیمار و ... دارد. با این حال درمان ارتودنسی به این نیاز دارد که بیمار به صورت منظم به کلینیک ارتودنسی مراجعه کرده و تحت نظارت متخصص خود قرار داشته باشد.

بعد از اتمام دوره درمان ارتودنسی، لازم است تا از نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر برای تثبیت این درمان استفاده شود. ریتینر از نظر ظاهری به پلاک ارتودنسی متحرک شباهت دارد؛ اما عملکرد آن متفاوت بوده و همچنین مدت زمان متفاوتی برای هر بیمار دارد.

مراقبت های پس از انجام ارتودنسی متحرک

پس از مشخص شدن روش درمان با با ارتودنسی متحرک، لازم است مراقبت هایی برای حفظ دندان ها و حصول بهترین نتیجه برای بیمار، انجام شود. از جمله مراقبت های لازم برای ارتودنسی متحرک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. بریس ها باید به نحوی که پزشک توصیه کرده تنظیم شوند تا پروسه درمان به شکل درست پیشرفت کند.
  2. در ابتدا ممکن است تا زمان عادت کردن به دستگاه ارتودنسی یا همان بریس، درد خفیفی داشته باشید. این درد بعد از چند روز کاهش می یابد. برای دریافت بهترین نتیجه از درمان لازم است این درد را تحمل کنید.
  3. نحوه صحیح گذاشتن و برداشتن پلاک یا همان بریس را به درستی از دندانپزشک خود یاد بگیرید.
  4. فقط برای خوردن غذا یا مسواک زدن، بریس را از دهان خود خارج کنید.
  5. پلاک ارتودنسی یا بریس باید روزانه حداقل دو مرتبه شسته شود.
  6. در طول دوره درمان و به ویژه هنگامی که پلاک درون دهان شما است، از خورد غذاهای شیرین و چسبنده و نوشیدنی های گاز دار پرهیز کنید.
  7. پس از هر وعده غذایی، برای تمیز کردن پلاک، آن را با یک برس نرم شستشو دهید.
  8. برای شستن بریس ها از یک شوینده ملایم مثل صابون و آب ولرم استفاده کنید. همچنین برای شستن پلاک ها از خمیردندان استفاده نکنید. خمیر دندان باعث ساییده شدن سطح پلاک می شود و ممکن است به بدنه آن آسیب وارد کند.
  9. با حرکات دایره ای پلاک را به آرامی بشویید و سطح دستگاه را کاملاً تمیز کنید.
  10. از بازی کردن با بریس ها و و عقب جلو دادن آنها خودداری کنید؛ زیرا باعث لق شدن بریس ها می شود و به مرور زمان و با طولانی شدن طول درمان ممکن است آسیب ببیند و شکسته شود.
  11. از خوردن برخی خوراکی ها خودداری کنید. از جویدن آدامس و خوردن خوراکی های سفت بپرهیزید، زیرا مصرف این خوراکی ها می تواند باعث آسیب دیدن بریس ها شوند و فرآیند تخریب را آغاز کنند.
  12. بریس ها همیشه باید در دهان باشند و تنها برای تمیز کردن و یا انجام ورزش های گروهی از دهان خارج شوند. بریس های متحرک را باید به محض خارج کرن از دهان درون جعبه ی مخصوص خود قرار دهید تا گم نشده و آسیب نبینند.

طول درمان ارتودنسی متحرک

طول مدت درمان بستگی زیادی به وضعیت دندانها دارد. در مورد ریتینر اگر درمان ارتودنسی پیچیده ای داشته ‌اید یا دندان ها فاصله زیادی را حرکت کرده ‌اند، احتمال برگشت دندان ها بیشتر است. در نتیجه معمولاً مدت زمان بیشتری باید ریتینر استفاده کنید. در مورد الاینر نیز طول دوره درمان بستگی به وضعیت دندان‌ها دارد. معمولاً برای صاف و مرتب کردن همه دندان ها یک تا دو سال زمان لازم است.

هزینه ارتودنسی متحرک

هزینه یا قیمت درمان ارتودنسی هم ارتودنسی ثابت و هم ارتودنسی متحرک بسیار متنوع است. عوامل متعددی در قیمت درمان ارتودنسی متحرک نقش دارند از جمله نوع و شدت مشکل دندانی یا اسکلتی .تبعاً هرچه مشکل پیچیده تر باشد درمان سخت تر و طولانی تر خواهد بود. ممکن است بیمار نیاز به چندین نوع دستگاه ارتودنسی متحرک داشته باشد که در نتیجه هزینه بیشتری خواهد داشت .

برای آگاهی از مراحل انجام ارتودنسی به ترتیب کلیک کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09106106848 - 02632247810

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :آرسام ایزدی [ 1402-07-03 ]
سلام وقت بخیر. ببخشید من سه دندون دارم که نیاز به عصب کشی داره باید حتما این سه دندون رو اصلاح کنم و بعد ارتودنسی کنم ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به ارتودنسی همچنین مطالب مرتبط با زیبایی لبخند را در بخش مقالات بخوانید

ارتودنسی دندان فاصله دار یا دیاستما چگونه است ؟ارتودنسی دندان فاصله دار یا دیاستما چگونه است ؟

دیاستما یا فاصله بین دندانها، به ویژه در دندانهای جلو، ممکن است به دلایلی مانند اندازه نامتناسب دندانها، مشکلات رشد فک یا عادت‌های غلط ایجاد شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-25

واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

دستگاه واتر جت دندان با استفاده از فشار آب ، به طور موثر و سریع مواد غذایی و پلاک‌ ها را از فواصل بین دندانی و خط لثه حذف می‌ کند. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-21

نحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درماننحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درمان

برداشتن ارتودنسی از روی دندانها در واقع آخرین مرحله درمان ارتودنسی است که باید توسط متخصص ارتودنسی با ابزارها و تکنیک ها خاص برداشته شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-17