آدرس مطب دندانپزشکی در کرج تلفن کلینیک ارتودنسی در کرج
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ارتودنسی / ارتودنسی نامرئی؛ انواع، معایب، مزایا، مراحل، اهداف درمانی و هزینه

ارتودنسی نامرئی؛ انواع، معایب، مزایا، مراحل، اهداف درمانی و هزینه

ارتودنسی از روش های درمانی دهان و دندان بوده که به بهبود ناهنجاری های موجود در فک، دهان و دندان ها کمک می کند. به دلیل پیشرفت‌ها و ابداعات جدید در حوزه ارتودنسی دندان، استقبال افراد از درمان‌های ارتودنسی طی سال های اخیر به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. به نظر می‌رسد که بخش بزرگی از این استقبال گسترده، به دلیل روی کار آمدن وسایل و روش‌های نامرئی جهت منظم کردن دندان‌ها بوده است. آخرین پیشرفت تکنولوژی در درمان ارتودنسی برای افزایش زیبایی درمان با کلیر الاینرها است که در جامعه با نام ارتودنسی نامرئی شناخته می شوند.

کلیر الاینرها برای اولین بار توسط کمپانی اینویز الاین (Invisalign) ارایه شدند برای همین در بین برخی دندانپزشکان به اشتباه با نام درمان به اینویزالاین معروف شده است. در این درمان به جای چسباندن براکت های ارتودنسی روی دندان ها، از پلاک های متحرکی استفاده می شود که کاملاً شفاف بوده و هیچ نمود خارجی روی دندان ندارند. در این روش از دندان های بیمار، مدلی سه بعدی ساخته میشود و بسته به صلاح دید متخصص ارتودنسی در نرم افزار های مخصوص، روال درمان طراحی و بر اساس آن توسط پرینتر سه بعدی، پلاک های شفاف ( الاینرها) ساخته می شوند. بسته به نوع درمان مد نظر متخصص ارتودنسی تعداد مشخصی از الاینرها برای هر بیمار ساخته شده و در جلسات مختلف برای استفاده به بیمار تحویل داده می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

اهداف ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی یک روش درمانی نوآورانه است که از وسایل شفاف و متحرک کلیر الاینرها، برای اصلاح موقعیت دندان ها استفاده می کند. برخلاف بریس‌ها، این الاینرهای شفاف بسیار زیباتر هستند و به راحتی با هر نوع درمان دهان و دندان سازگار می‌شوند. در ارتودنسی نامرئی دقت و کیفیت مواد به اندازه پیگیری حرفه ای درمان اهمیت دارد. بنابراین برای به دست آوردن بهترین نتایج با کیفیت، ضروری است که فرآیند تحت نظارت دندانپزشکان متخصص در این موارد باشد. به طور کلی از ارتودنسی نامرئی در موارد زیر استفاده می شود:

1. بایت غلط:

هنگامی که دندان های ردیف بالا کمی جلوتر از دندان های پایین قرار می گیرند، به آن اورجت می گویند. اگر دندان های ردیف پایین جلوتر یا بیرون تر از دندان های ردیف بالا باشد به آن کراس بایت می گویند. اگر دهان بسته باشد و فاصله ای عمودی بین دندان های دو فک وجود داشته باشد، به آن اپن بایت می گویند. همه این نوع بایت‌های ضعیف، دندان‌ها را مستعد پوسیدگی، بیماری‌های لثه، ساییدگی و مشکلات مفصل و تکلم می‌کنند. ارتودنسی نامرئی می‌تواند با بازگرداندن تدریجی دندان‌ها به موقعیت ایده‌آل‌شان، به اصلاح همه این نوع بایت‌های بد کمک کند.

2. فاصله بین دندان ها:

گاهی اوقات فاصله بیش از حد بین دو یا چند دندان وجود دارد. چنین وضعیتی جدا از اینکه یک مشکل زیبایی شناختی است، خطر ابتلا به بیماری ها و مشکلات لثه را نیز افزایش می دهد. تا زمانی که این فواصل زیاد نباشند، می‌توان آنها را با ارتودنسی نامرئی برطرف کرد.

انواع ارتودنسی نامرئی

مهم ترین دستگاه های نامرئی عبارتند از:

معایب ارتودنسی نامرئی

هر روش درمانی در کنار مزایای خود معایبی نیز دارد و ارتودنسی نامرئی هم از این قاعده مستثنی نیست و دارای برخی معایب است که ممکن است بعضی از افراد از انجام آن به این دلایل اجتناب کنند. برخی از معایب ارتودنسی نامرئی به شرح زیر است:

ارتودنسی نامرئی با کلیر الاینر

مزایای ارتودنسی نامرئی

مراحل ارتودنسی نامرئی

نوع ارتودنسی نامرئی با توجه به وضعیت بیمار تعیین شده و طی چندین مرحله صورت می گیرد که در ادامه به بررسی مراحل هر کدام از انواع ارتودنسی نامرئی خواهیم پرداخت:

مراحل ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال یا پشت دهانی طی مراحل زیر انجام می گیرد:

مراحل الاینر شفاف

ارتودنسی با استفاده از پلاک های شفاف ارتودنسی و الاینرهای شفاف نیز طی چندین مرحله انجام می گیرد که این مراحل عبارتند از:

مراحل براکت سرامیکی (همرنگ دندان)

ارتودنسی با براکت سرامیکی و همرنگ دندان، همانند ارتودنسی با براکت های فلزی بوده و تنها تفاوت آن در متریال بریس ارتودنسی و نامرئی بودن آن می باشد. این ارتودنسی نیز طی مراحلی انجام می گیرد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

روند درمانی ارتونسی نامرئی چگونه است؟

شروع درمان الاینرهای شفاف، روال پیچیده‌ای ندارد. مانند هر درمان دیگری شما ابتدا به مطب یک متخصص ارتودنسی مراجعه می‌کنید. سپس تحت معاینه قرار می‌گیرید. در مرحله بعدی می‌بایست از دندان‌های شما اسکن گرفته شود تا نمای کامل دندان‌ها به دست بیاید. برای این کار یا از دندان‌ها ایپمرشن (قالب دندان) گرفته می‌شود و یا با اسکنرهای مخصوص، دندان‌ها اسکن می‌شوند. اینکه چطور نمای کلی دندان‌های شما با جزئیات به دست می آید به متخصص ارتودنسی و امکاناتش بستگی دارد. اگر ارتودنتیست الاینرهای ارتودنسی نامرئی را از لابراتوار بگیرید از دندان‌هایتان قالب می‌گیرد و قالب را همراه با رادیوگرافی‌ها به لابراتوار می‌فرستد، در غیر این صورت با تجهیزات خود در مطب تمام مراحل را طی می‌کند. لابراتوار بر اساس داده‌هایی که متخصص ارسال کرده، مسیری که دندان‌های بیمار باید تا منظم شدن طی کنند را ترسیم می‌کند و مطابق با آن تعدادی الاینر شفاف چاپ می شود. این الاینرها باید به ترتیب استفاده شود. هر الاینر 2 هفته استفاده می شود و پس از آنکه دندان ها را مقداری منظم کرد دیگر کاربردی ندارد و باید الاینر بعدی استفاد شود. این مسیر طی می شود تا بلاخره نوبت به الاینر آخر برسد. در این مرحله دندان ها کاملاً منظم می شوند.

اقدامات قبل از ارتودنسی نامرئی

قبل از شروع ارتودنسی، وضعیت دندان ها و میزان و شدت ناهنجاری و نوع آن بررسی شده و از دندان و فک عکس گرفته می شود. سپس ارتودنتیست عکس را بررسی کرده و با توجه به آن ها و همچنین شرایط بیمار نوع ارتودنسی را انتخاب کرده و در مورد آن با بیمار مشورت می کند. در صورت بروز هر گونه پوسیدگی ابتدا پوسیدگی ها را برطرف کرده و در صورت نیاز به جرم گیری نیز دندان ها را جرم گیری می کند. چنانچه ارتودنتیست تشخیص دهد که برای انجام ارتودنسی نیاز به کشیدن دندان است، دندان مورد نظر را کشیده و بعد از آن اقدام به قالب گیری می کند. این قالب گیری به صورت خمیری و یا دیجیتال انجام شده و در اختیار لابراتور قرار می گیرد. بعد از آن درمان ارتودنسی شروع می شود. همچنین در بعضی موارد ممکن است، فرد قبل از شروع ارتودنسی به جراحی دندان عقل و یا جراحی فک نیاز داشته باشد که در این صورت اگر ارتودنتیست در زمینه جراحی فک تخصص داشته باشد، این جراحی را انجام داده و بعد از آن ارتودنسی را آغاز می کند و در صورتی که نتواند جراحی را انجام دهد، فرد را به متخصص فک و دهان ارجاع داده و بعد از جراحی و طی شدن دوران لازم، ارتودنسی را آغاز می کند.

مراقبت از ارتودنسی نامرئی

برخی از مهم‌ترین دستورالعمل‌ها و توصیه‌هایی که بیمار باید حین استفاده از پلاک ارتودنسی نامرئی به آنها توجه داشته باشد عبارتند از :

کاندیدای مناسب ارتودنسی نامرئی

این نوع از ارتودنسی بیشتر برای افراد بالای 18 سال مناسب است و برای کوکان استفاده از ارتودنسی شفاف توصیه نمی‌شود.

ارتودنسی شفاف قابل انجام برای تمامی کیس ها می‌باشد، هم افرادی که نیاز به ارتودنسی دارند و هم افرادی که به ارتودنسی و جراحی نیاز دارند. البته بهتر است کیس های خفیف از ارتودنسی شفاف استفاده کنند؛ چرا که کیس های پیچیده تر طول درمانشان بیشتر می‌شود.

افرادی که دچار ناهنجاری هایی اعم از:

کاندیدای نامناسب ارتودنسی نامرئی

روش های نامرئی مرتب کردن دندان ها برای بیشتر افراد مناسب هستند. برخی از آنها صرفاً برای افراد بزرگسال در نظر گرفته می شوند؛ اما اگر شخص بخواهد ارتودنسی شفاف با الاینرها را انجام دهد در هر سنی و تقریباً با هر شرایطی می تواند دندان هایش را با آن مرتب کند. با این حال برخی شرایط و موقعیت ها هستند که در آنها افراد بهتر است به جای روش های نامرئی، روش های دیگر را امتحان کنند:

طول درمان ارتودنسی نامرئی

به طور معمول، اکثر درمان‌های ارتودنسی نامرئی می‌توانند بین 6 تا 36 ماه طول بکشند، اگرچه مواردی وجود دارند که در زمان کمتری برطرف می‌شوند و موارد دیگر ممکن است به چند ماه بیشتر نیاز داشته باشند. طول دوره درمان ارتودنسی نامرئی بستگی به میزان ناهنجاری فک و دندان متفاوت است.

هزینه ارتودنسی نامرئی

از آنجایی که هر فرد شرایط مخصوص به خودش را دارد و بر اساس شرایط خود درمان دریافت می کند، هزینه های درمان هر فرد نیز متفاوت است؛ اما می توان گفت به طور کلی برخی عوامل روی قیمت ارتودنسی تأثیر می گذارند، این عوامل عبارتند از:


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09106106848 - 02632247810

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :باهنر [ 1402-07-15 ]
سلام وقت بخیر . من دندون هامو ارتودنسی کردم یه ماهه دیگه عمل لوزه دارم آیا مشکلی ایجاد میکنه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به ارتودنسی همچنین مطالب مرتبط با زیبایی لبخند را در بخش مقالات بخوانید

ارتودنسی دندان فاصله دار یا دیاستما چگونه است ؟ارتودنسی دندان فاصله دار یا دیاستما چگونه است ؟

دیاستما یا فاصله بین دندانها، به ویژه در دندانهای جلو، ممکن است به دلایلی مانند اندازه نامتناسب دندانها، مشکلات رشد فک یا عادت‌های غلط ایجاد شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-25

واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

دستگاه واتر جت دندان با استفاده از فشار آب ، به طور موثر و سریع مواد غذایی و پلاک‌ ها را از فواصل بین دندانی و خط لثه حذف می‌ کند. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-21

نحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درماننحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درمان

برداشتن ارتودنسی از روی دندانها در واقع آخرین مرحله درمان ارتودنسی است که باید توسط متخصص ارتودنسی با ابزارها و تکنیک ها خاص برداشته شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-17