آدرس مطب دندانپزشکی در کرج تلفن کلینیک ارتودنسی در کرج
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ارتودنسی / عوارض و مشکلات ارتودنسی دندان ها و راههای پیشگیری از آن

عوارض و مشکلات ارتودنسی دندان ها و راههای پیشگیری از آن

عوارض ارتودنسی دندان از مشکلاتی است که معمولا فرد را از انجام این روش درمانی باز می‌دارد. ارتودنسی از بهترین روش‌های درمانی برای اصلاح موقعیت دندان‌ها و برطرف کردن بهم ریختگی آنها است. این روش مخصوصا در سنین پایین می‌تواند نتیجه عالی به همراه داشته و لبخندی زیبا برای فرد به همراه داشته باشد. درمان ارتودنسی خطرناک نیست؛ اما مانند هر مداخله پزشکی، ممکن است عوارض جزئی به همراه داشته باشد. دندان درد و ناراحتی خفیف، خراش و زخم شدن دهان، عفونت لثه، رنگ گرفتن مینای دندان، نیاز به کشیدن یا کوتاه شدن ریشه دندان از مهمترین عوارضی هستند که ممکن است در ارتودنسی با آنها مواجه شوید. عوارض این درمان با انتخاب یک ارتودنتیست برجسته و رعایت کلیه توصیه‌های او به راحتی قابل پیشگیری است.

آنچه در این مطلب میخوانید

آیا ارتودنسی خطرناک است و ضرر دارد ؟

ارتودنسی دندان به هیچ عنوان یک روش درمانی خطرناک و به حساب نمی‌آید و رفع مشکلات فک و دندان با کمک ابزار و تجهیزات ارتودنسی ریسک بالایی ندارد. به بیانی دیگر مضرات و خطرات ارتودنسی دندان در اغلب موارد نتیجه سهل انگاری بیمار در زمینه انتخاب متخصص ارتودنسی و مراقبت‌های بهداشتی در حین درمان است.

آیا چسب ارتودنسی برای مینای دندان مضر است ؟

اگر بریس ارتودنسی ثابت باشد و به شکل سنتی روی سطح دندان براکت ها نصب شوند، حرکت و فشار براکت ها می تواند ساییدگی و از بین رفتن مینای دندان را سبب شود. آسب به مینای دندان در مواردی که فرد به بهداشت دهان و دندان توجه نکند اتفاق می‌افتد.

درمان عوارض و مشکلات ارتودنسی دندان

عوارض شایع ارتودنسی چیست ؟

معایب ارتودنسی نسبت به روشهای دیگر

آیا ارتودنسی باعث لق شدن دندانها میشود ؟

لق شدن دندان ها نیز یکی دیگر از عوارض و خطرات احتمالی بعد از درمان ارتودنسی است که ممکن است اتفاق بیافتد.

پیشگیری از شکستن و کنده شدن براکت ارتودنسی

  1. رعایت رژیم غذایی: از خوردن غذاهای سفت و سخت که نیاز به فشار زیاد هنگام جویدن دارند، خودداری کنید. غذاهایی مانند سیب، هویج، آجیل و ساندویچ‌های حجیم می‌توانند منجر به
  2. شوند. برای خوردن این نوع غذاها آنها را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید یا با پختن آنها را نرم‌تر کنید.
  3. مراقبت از دهان و دندان: بهداشت دهان و دندان خود را به طور کامل رعایت کنید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم به جلوگیری از ایجاد جرم و پلاک روی دندان‌ها و افزایش چسبندگی براکت‌ها کمک می‌کند.
  4. استفاده از محافظ دهان: در حین انجام فعالیت‌های ورزشی که احتمال ضربه به دهان وجود دارد، از محافظ دهان استفاده کنید. محافظ دهان از آسیب به براکت دندان‌ها جلوگیری می‌کند.
  5. مراجعه منظم به متخصص ارتودنسی: برای بررسی و تنظیم وضعیت براکت‌ها به طور مرتب به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید. متخصص ارتودنسی در صورت مشاهده هرگونه مشکل می‌تواند اقدامات لازم را برای جلوگیری از کنده شدن و شکستن براکت ها انجام دهد.

طولانی شدن طول درمان ارتودنسی

به طور کلی درمان ارتودنسی 1 تا 2 سال طول می کشد. در برخی افراد که ناهنجاری دندانی کمتری دارند این مدت کمتر از یک سال و در افرادی که ناهنجاری های شدید و پیچیده دارند ممکن است حدود 3 سال طول بکشد.

برگشت دندان بعد از ارتودنسی به حالت قبل

برگشت ارتودنسی یا عود آن، به معنی تمایل دندان ها برای برگشت به موقعیت قبلی آنها است. جابجایی دندان بعد از ارتودنسی و برگشت ارتودنسی بیشتر در دندان های جلویی فک پایین اتفاق می افتد. به همین دلیل، نگهداری از موقعیت جدید دندان ها پس از ارتودنسی از مهمترین مراحل این درمان است.

عوارض عدم انجام ارتودنسی در زمان مناسب

عوارض ارتودنسی نکردن دندان ها به شرح ذیل است:

نحوه پیشگیری از مشکلات پس از ارتودنسی

ارتودنسی کارآمدترین شیوه درمانی در ایجاد هماهنگی و جفت ‌شدن دندان‌ها و حل ناهنجاری‌های فکی، مشکلات بایت و اصلاح معایب دندانی و فکی محسوب می‌شود. عوارض درمان ارتودنسی و مشکلات ارتودنسی در سن بالا معمولا بسیار جزئی و خفیف و در بیشتر موارد قابل پیشگیری هستند، با این حال عوارض ارتودنسی اشتباه و غیر اصولی بیشتر است. می‌توانید با انتخاب بهترین متخصص ارتودنتیست و توجه به توصیه‌های وی و رعایت بهداشت دهان و دندان، درمان خود را با کم‌ترین عارضه‌ای به اتمام برسانید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09106106848 - 02632247810

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به ارتودنسی همچنین مطالب مرتبط با زیبایی لبخند را در بخش مقالات بخوانید

ارتودنسی دندان فاصله دار یا دیاستما چگونه است ؟ارتودنسی دندان فاصله دار یا دیاستما چگونه است ؟

دیاستما یا فاصله بین دندانها، به ویژه در دندانهای جلو، ممکن است به دلایلی مانند اندازه نامتناسب دندانها، مشکلات رشد فک یا عادت‌های غلط ایجاد شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-25

واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

دستگاه واتر جت دندان با استفاده از فشار آب ، به طور موثر و سریع مواد غذایی و پلاک‌ ها را از فواصل بین دندانی و خط لثه حذف می‌ کند. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-21

نحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درماننحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درمان

برداشتن ارتودنسی از روی دندانها در واقع آخرین مرحله درمان ارتودنسی است که باید توسط متخصص ارتودنسی با ابزارها و تکنیک ها خاص برداشته شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-17