آدرس مطب دندانپزشکی در کرج تلفن کلینیک ارتودنسی در کرج
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ارتودنسی / تاثیر داروها در ارتودنسی چگونه است؟

تاثیر داروها در ارتودنسی چگونه است؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سرعت حرکت دندان ها در درمان ارتودنسی تحت تاثیر عوامل متفاوتی قرار دارند. یکی از این موارد، مصرف برخی از داروها و یا هورمون های مختلف است. مواد شیمیایی موجود در داروهای مختلف، پس از مصرف، وارد جریان خون شده و بر سوخت و ساز و فعالیت کلی بیمار تاثیر زیادی می گذارد. برخی از این مواد شیمیایی می توانند تاثیر بازدارندگی روی حرکت دندان ها داشته باشند و سرعت درمان ارتودنسی را کاهش دهد، این در حالی است که برخی دیگر از مواد شیمایی ممکن است باعث تسهیل روند درمان ارتودنسی و افزایش سرعت حرکت دندان ها شود. همچنین تجربه نشان داده است که پاسخ دندان ها و فک بیماران مختلف به درمان ارتودنسی یکسان نمی باشد . برخی از این تفاوت ها نشات گرفته از تغییرات در بازسازی استخوان و عوارض ناشی از مصرف داروهای مختلف و عوامل سیستمیک است که می تواند تاثیر زیادی بر درمان ارتودنسی داشته باشد . به همین دلیل لازم است که اگر بیمار داروی خاصی مصرف می نماید ، حتما در مورد آن با ارتودنتیست خود صحبت نماید . چرا که ممکن است عوارض جانبی این دارو ها بر روی روند درمان ارتودنسی تاثیر گذار باشد. در ادامه تاثیر داروهای مختلف روی درمان ارتودنسی را بررسی خواهیم کرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

کدام داروها سبب تسریع روند ارتودنسی می شوند؟

همان طور که گفتیم اثر داروها بر درمان ارتودنسی در برخی مواقع ممکن است تسریع دهنده و تسهیل بخش درمان باشد. داروهایی که در ادامه معرفی می کنیم باعث کاهش التهاب و تسهیل حرکت دندان ها و فک می شوند و همچنین مصرف این داروها تا حد زیادی درد ارتودنسی را کاهش می دهد.

برای آگاهی از نحوه ارتودنسی دندان روی لینک کلیک کنید.

کدام داروها مانع از حرکت دندان ها در ارتودنسی می شوند؟

در برخی مواقع اثر داروها بر درمان ارتودنسی منفی است و از حرکت دندان ها در طول درمان جلوگیری می کنند. از جمله داروهایی که اثر منفی بر روی درمان ارتودنسی دارند عبارتند از:

داروهایی که بر پایه بیس فسفونات ساخته شده اند، که اکثر خانم های یائسه و مبتلا به پوکی استخوان از آن استفاده می کنند، باعث کاهش سرعت حرکت دندان ها می شوند.

بنابراین اگر از چنین داروهایی استفاده می کنید و قصد درمان ارتودنسی را دارید حتما قبل از شروع درمان متخصص ارتودنسی خود را در جریان بگذارید تا در صورت نیاز داروهای شما را به طور موقت تغییر دهد.

نوعی آنتی بیوتیک است (مشابه تتراسایکلین) که مانند بیس فسفونات ها باعث کند شدن سرعت حرکت دندان ها می شود.

این داروها مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، ژلوفن و خیلی از داروهایی دیگر، در این دسته قرار می گیرند و می توان گفت داروهای NSAID می توانند سبب کند شدن سرعت حرکت دندان ها شوند، اما در این مورد می توان گفت که استفاده ی دوره ای و گذرا از داروها، زیاد در حرکت های دندانی تداخل ایجاد نمی کنند.

تاثیر داروها در ارتودنسی

داروها و مسکن های غیراستروئیدی با مهار پروستاگلاندین ها باعث کاهش سرعت حرکت دندان ها در طول ارتودنسی می شوند. در صورتی که بیمار نیاز به استفاده طولانی مدت از این داروها داشته باشد، احتمال اینکه دندان ها هیچ حرکتی در طول درمان ارتودنسی نداشته باشند، بسیار زیاد است.

تنها با یکبار و دوبار استفاده از این نوع دارو با دوز کم برای مثال 5 میلی گرم، نمی تواند باعث ایجاد محدودیت هایی در حرکت دندانی شود. در مواردی که از داروی کورتون بیش از اندازه استفاده کنید، می تواند مشکلاتی را برای دندان های شما ایجاد کند.

بسیاری از بیماری های خود ایمنی تداخل هایی را برای بیماران ایجاد می کنند، اما سبب جلوگیری از حیات فرد نمی شوند. در برخی از بیماری های خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن به اندام های خود بدن حمل می کند، در چنین شرایطی اغلب افراد مجبور به استفاده از کورتون هستند، معمولا در چنین دورانی حرکت های دندانی افراد دچار اختلال هایی خواهند شد. در دوزهای پایین حتی دوزهای نگهدارنده، امکان انجام حرکت های ارتودنسی وجود دارد.

این نوع داروها نیز در برخی مواقع اثر منفی بر درمان ارتودنسی دارند و متخصصین ارتودنسی مصرف این نوع داروها را در طول درمان ارتودنسی توصیه نمی کنند.

محققین بر این باورند که در ایندومتاسین اثر مهار کنندگی قوی وجود دارد و بر حرکت دندان ها در اثر نیروهای وارده از ارتودنسی تاثیر فراوانی میگذارد.

از آنجا که نقش فیزیولوژیکی کلسی تونین مهار حرکت دندان ها است در نتیجه در درمان ارتودنسی ممکن است تاخیر ایجاد کند. کلسی تونین باز جذب استخوان را مهار می کند و مقاومت دندان ها را در مقابل نیروهای وارده از ارتودنسی افزایش می دهد.

اثر استامینوفن بر درمان ارتودنسی چیست؟

مواد تشکیل دهنده استامینوفن بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارد. در میان مسکن ها ، در میزان حرکت دندان ها ، استامینوفن تاثیر چندانی ندارد و به همین دلیل برای کاهش درد در حین درمان ارتودنسی ، می تواند گزینه مناسبی باشد.

اثر داروهای ضد افسردگی در ارتودنسی چیست؟

دسته ی داروهای دیگری که تاثیر مخرب آن ها در کاهش حرکات دندان در درمان ارتودنسی ، ثابت شده است ؛ داروهای ضد افسردگی های سه حلقه ای اعم از ایمی پرامین ، آمی تریپتیلین و دوکسپین می باشند.

آیا داروهای قلبی در ارتودنسی تاثیر دارند؟

داروهای دیگری که بر درمان ارتودنسی و حرکات دندان ها تاثیر سوء می گذارند ؛ داروهای ضد آریتمی قلبی مثل پروکائین می باشند.

آیا داروهای تیروئید در ارتودنسی تاثیر دارند؟

پزشک متخصص به دلیل کمبود هورمون تیروئید ، باید قرص هایی برای افزایش این هورمون تجویز کند تا مشکل تیروئید بیمار برطرف شود ؛ بنابراین در طول درمان باید به اثر داروها بر درمان ارتودنسی توجه داشته باشید.

اگر بیمار بخواهد درمان تیروئید را آغاز کند ، باید بداند که این هورمون منجر به افزایش سرعت حرکت دندان ها می شود. علاوه بر این ، تیروکسین نیز سبب افزایش فعالیت استخوان و کاهش تراکم استخوان می شود.

لذا داروهایی که به منظور درمان کم کاری تیروئید تجویز می شوند ، ممکن است در درمان ارتودنسی تاثیر گذار باشند. البته می توان این داروها را با دوز پایین ، مدیریت کرد تا عوارض کم تری داشته باشد.

از این رو بسیار مهم است که قبل از شروع درمان ارتودنسی ، به سوالاتی که ارتودنتیست از شما در خصوص سابقه بیماری و مصرف دارو می پرسد ؛ پاسخ دقیق دهید.

تاثیر داروهای ضد تشنج روی ارتودنسی چیست؟

همچنین داروهای ضد تشنج مثل فنی توئین که در موش های صحرایی آزمایش شده ، ثابت شده که باعث کاهش سرعت حرکت دندانی می شود.

مصرف ویتامین ها در درمان ارتودنسی تاثیر دارد؟

یکی از سوال های مهمی که در شاخه پزشکی و دندانپزشک وجود دارد، بحث متابولیسم بدن و به طبع آن داروهایی است که باعث تقویت و یا تضعیف متابولیسم می شوند و بر روی حرکت دندانی تاثیرگذار هستند. به طور کلی حرکت های ارتودنسی در حد دندان و یا بافت ها به تغییرات درونی استخوان ها برمی گردد. به عبارت دیگر وقتی یک دندان جابجا می شود، اتفاقی که در این زمینه رخ می دهد، این است که بافت استخوانی که دندان ها را دربرگرفته است، در یک سمت آن دچار تحلیل یا خوردگی شده و در سمت دیگر آن دچار تشکیل و یا ساخته شدن می شود. این امر باعث می شود تا دندان ها به آهستگی در داخل استخوان ها حرکت کند و شما شاهد جابجایی دندان و استخوان ها خواهید بود به این امر حرکت دندانی گفته می شود.

مقاله های زیادی درباره تاثیر ویتامین ها در بهبود روند درمان ارتودنسی منتشر شده است مخصوصا درباره ویتامین A و ویتامین C، نتایج خوبی بیان شده است. اما هنوز به قدر کافی تحقیقات در این زمینه گسترده نشده است که به سمت پروتکل های درمانی پیش ببریم. برخی از ویتامین ها می توانند با حرکت های ارتودنسی تداخل ایجاد کنند، اما معمولا بیماران ویتامین ها را با دوز بسیار بالا به گونه ای که باعث وارد شدن آسیب به بدن شود، مصرف نمی کنند. به همین صورت مکمل های غذایی و ویتامین ها روی درمان ارتودنسی ، تاثیری ندارند و استفاده از آن ها در طول درمان مانعی ندارد.

آیا مصرف داروها در درمان ارتودنسی باید متوقف شود؟

در حین درمان ارتودنسی ، قطع کردن داروها الزامی نیست اما لازم است حتما این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید و در مورد مصرف یا عدم مصرف داروها با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

اگر می‌خواهید بدانید انواع ناهنجاری های فکی کدامند؟ ؛ کلیک کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09106106848 - 02632247810

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به ارتودنسی همچنین مطالب مرتبط با زیبایی لبخند را در بخش مقالات بخوانید

نحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درماننحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درمان

برداشتن ارتودنسی از روی دندانها در واقع آخرین مرحله درمان ارتودنسی است که باید توسط متخصص ارتودنسی با ابزارها و تکنیک ها خاص برداشته شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-17

انواع برس یا مسواک بین دندانی؛ کاربردها، نکات و روش استفادهانواع برس یا مسواک بین دندانی؛ کاربردها، نکات و روش استفاده

این برس ها برای تمیز کردن نواحی غیر قابل دسترس و فواصل بین دندانها استفاده می شود و به کاهش جرم و پلاک دندان بخصوص پس از ارتودنسی و ایمپلنت کمک می کند ...

تاریخ انتشار : 1403-06-13

مهمترین علل و عوامل از دست دادن دندان هامهمترین علل و عوامل از دست دادن دندان ها

عوامل متعددی مانند پوسیدگی دندان ، بیماری‌های لثه و آسیب های فیزیکی می توانند منجر به خراب شدن و از دست رفتن دندان ها شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-10