آدرس مطب دندانپزشکی در کرج تلفن کلینیک ارتودنسی در کرج
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ارتودنسی / اصول مراقبت از دندان ها، قبل و بعد از ارتودنسی

اصول مراقبت از دندان ها، قبل و بعد از ارتودنسی

در دنیای امروزه سلامت دهان و دندان و زیبایی لبخند بیش از پیش اهمیت یافته است. دندان‌های مرتب و هماهنگ در کنار لبخند جذاب نه تنها اعتماد به نفس افراد را افزایش می‌دهد بلکه نمایانگر سلامت دندان‌ها نیز می‌باشد. در همین راستا درمان ارتودنسی به عنوان یک راهکار موثر نقش مهمی در بهبود ترتیب و موقعیت دندان‌ها دارد؛ اما مرتب کردن دندان‌ها و رفع ناهنجاری‌های فک بدون مراقبت‌های ارتودنسی دندان امکان پذیر نیست. مراقبت‌های ارتودنسی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که به منظور حفظ سلامت دهان و دندان‌ها در طول درمان ارتودنسی انجام می‌شود. در ادامه به بررسی اهمیت مراقبت ارتودنسی در طول دوره درمان و نقش آن در حفظ سلامت دهان و دندان‌ها خواهیم پرداخت. توجه به این نکات به شما کمک می کند دوره ارتودنسی را راحت تر و کوتاه تر سپری کرده و از بروز مشکلات دهان و دندان در آینده پیشگیری نمایید.

آنچه در این مطلب میخوانید

اقدامات لازم قبل از انجام ارتودنسی دندان

مراجعه به دندانپزشک برای چکاپ دندان ها: متخصص ارتودنسی باید پیش از شروع درمان، وضعیت لثه‌ها و دندان‌های بیمار را از لحاظ سلامت عمومی ارزیابی نماید تا اطمینان حاصل کند که ارتودنسی دندان یا استفاده از وسایل ارتودنسی اثر سوء و منفی بر وضعیت سلامت دهان و دندان بیمار نداشته باشد. چنانچه بیمار دچار پوسیدگی دندانی یا بیماری لثه می باشد حتما قبل از شروع درمان ارتودنسی، این مشکلات باید برطرف شوند.
پیدا کردن متخصصی ماهر و گرفتن وقت مشاوره: دندانپرشکان معمولا متخصص ارتودنسی خوبی به بیماران معرفی می کنند. همچنین می توانید پس از دیدن نمونه کار های مختلف در اینترنت، متخصصی ماهر و مشهور پیدا کنید.
کشیدن دندان عقل (در صورت لزوم): در برخی موارد فک فضای کافی برای رشد دندان عقل را دارد و نیازی به کشیدن آن وجود ندارد. با این حال اگر دندان ها کج شده یا تحت فشار باشند، دندان عقل باید قبل از شروع ارتودنسی کشیده شود. کشیدن یا جراحی دندان عقل از آن جهت ضروری است که می تواند در درمان ارتودنسی خلل ایجاد کند و نتیجه نهایی را تغییر دهد. متخصص ارتودنسی قبل از شروع هر کاری، بیمار را معاینه می کند و بهترین درمان را به وی پیشنهاد می کند.

مراقبت از ارتودنسی دندان

مراقبتهای پس از ارتودنسی دندان

رعایت بهداشت دهان پس از ارتودنسی

رعایت بهداشت دهان و دندان در جهت جلوگیری از عفونت و پوسیدگی در دندان ها الزامی می باشد. با این وجود زمانی که براکت ها بر سطح دندان ها چسبانده می شوند، رعایت موارد بهداشتی برای دندان ها از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. شستشوی دهان با آب بعد از خوراکی‌ها باعث می‌شود مواد غذایی که به اطراف بریس‌ها چسبیده‌اند جدا شوند. بعد از خوردن باید بریس‌ها را مسواک بزنید.

کشیدن نخ دندان در ارتودنسی

استفاده از نخ دندان بخش مهمی از بهداشت دهان و دندان است. با بریس ها، ممکن است کمی بیشتر طول بکشد و ممکن است زمان بیشتری برای قرار دادن نخ در زیر سیم آن لازم باشد. اطمینان حاصل کنید که هر شب قبل از رفتن به رختخواب امتداد و زیر خطوط لثه را با نخ دندان تمیز کنید. بعد از اینکه به درستی مسواک زدید و نخ دندان کشیدید، بریس های شما باید تمیز و براق به نظر برسند و به راحتی می توانید لبه های بریس ها را ببینید.

مسواک مخصوص ارتودنسی دندان

مسواک ارتودنسی بین دندانی سری بسیار کوچک و الیاف بسیار نرمی دارد که از آنها برای تمیز کردن فضای بین ارتودنسی و دندان ها استفاده می شود. مسواک ارتودنسی بین دندانی را باید بدون فشار زیاد وارد فضای دندان ها و تمیز کردن آنها کرد.

غذا خوردن با دندان ارتودنسی

رژیم غذایی ارتودنسی باید نرم باشد. از گاز زدن غذا با دندان ها جلو خودداری کنید و از غذاهایی که با دندان جلو گاز زده میشوند پرهیز کنید. نیازی نیست که به طور کامل از رژیم غذایی حذف شوند تنها کافی است آنها را پیش از خوردن به تکه های کوچکتر برش داده و با دندانهای آسیای ( دندان های عقب ) جویده شوند. مصرف

کاهش و رفع درد ارتودنسی دندان

غذاهای نرم و آبکی، خوراکی‌های خنک، رعایت بهداشت دهان و دندان، نوشیدن آب سرد، استفاده از کمپرس یخ، شستشو و ضد عفونی دهان با آب نمک و ماساژ لثه از جمله روش‌هایی برای کاهش موثر درد ارتودنسی هستند.

ورزشهای مجاز برای ارتودنسی

در طول درمان ارتودنسی متحرک یا ثابت، برخی ورزش‌ها که خطر ضربه و آسیب به دندان‌ها و دستگاه ارتودنسی کمتری دارند، معمولاً برای شما مناسب هستند. در ادامه تعدادی از ورزش‌هایی که معمولاً در طول درمان ارتودنسی مجاز هستند را ذکر می‌کنم:

مصرف داروها در طول دوره ارتودنسی

مصرف داروها در روند درمان ارتودنسی نقش مهمی در تسهیل و بهبود آن ایفا می‌کند. داروهای مختلف با اثرات متفاوتی بر روی فرآیندهای درمانی ارتودنسی تأثیر می‌گذارند. این داروها به شرح زیر هستند:

نتیجه گیری

ارتودنسی دندان ها یکی از روش های درمانی در دندانپزشکی زیبایی است که پس از طی پروسه درمان مشکلات ظاهری فک و دندان چون نامنظمی و کجی دندان ها اصلاح می شود. رعایت مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان امری مهم و حیاتی برای تکمیل و تثبیت دوره درمان است. در صورت عدم مراقبت از دندان ها در طول درمان ارتودنسی، علاوه بر آسیب دیدن براکت ها موجب طولانی شدن روند درمان نیز می شود. با رعایت مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان طول درمان راحت‌تر، کوتاه‌تر و موثرتری خواهید داشت.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09106106848 - 02632247810

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به ارتودنسی همچنین مطالب مرتبط با زیبایی لبخند را در بخش مقالات بخوانید

واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

دستگاه واتر جت دندان با استفاده از فشار آب ، به طور موثر و سریع مواد غذایی و پلاک‌ ها را از فواصل بین دندانی و خط لثه حذف می‌ کند. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-21

نحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درماننحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درمان

برداشتن ارتودنسی از روی دندانها در واقع آخرین مرحله درمان ارتودنسی است که باید توسط متخصص ارتودنسی با ابزارها و تکنیک ها خاص برداشته شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-17

انواع برس یا مسواک بین دندانی؛ کاربردها، نکات و روش استفادهانواع برس یا مسواک بین دندانی؛ کاربردها، نکات و روش استفاده

این برس ها برای تمیز کردن نواحی غیر قابل دسترس و فواصل بین دندانها استفاده می شود و به کاهش جرم و پلاک دندان بخصوص پس از ارتودنسی و ایمپلنت کمک می کند ...

تاریخ انتشار : 1403-06-13