آدرس مطب دندانپزشکی در کرج تلفن کلینیک ارتودنسی در کرج
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناهنجاری های دندان / روشهای درمان و رفع فوری دندان درد

روشهای درمان و رفع فوری دندان درد

یکی از آزار دهنده ترین درد‌های جسمانی در بین افراد، دندان درد است. امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که این درد را تجربه نکرده باشد. دندان درد ممکن است آنقدر برای شما ناگوار باشد که زندگی را برایتان مختل کرده و اثرات جبران ناپذیری را برای شما به دنبال داشته باشد. این معضل نه تنها آزار دهنده است بلکه باعث محدودیت در غذا خوردن، ایجاد استرس و حتی تأثیر منفی بر عملکرد اجتماعی و شغلی فرد می‌شود. درد دندان در اکثر مواقع نشانه و علامتی از بروز یک مشکل در ناحیه دهان و دندان است؛ بنابراین باید در اسرع وقت به منظور بررسی علت و درمان دندان درد شدید به یک دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک با گرفتن تصاویر و گرافی هایی از دندان های شما و انجام معاینات روتین علت دندان درد را تشخیص داده و متناسب با آن بهترین روش درمان را برای شما انجام می دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل شایع دندان درد

علت و درمان دندان درد

علائم و نشانه های انواع دندان درد

درد دندان عقل

درد دندان عقل یک وضعیت دردناک و آزار دهنده است که پشت دهان در فک بالا و پایین احساس خواهد شد. در برخی مواقع شدت این درد باعث می‌شود شما به صورت همزمان درد را بین چندین دندان مجاور تجربه کنید.

درد دندان در بارداری

این دندان درد ممکن است باعث احساس درد تیز و ضربان دار در دندان شود.

دندان درد عصبی

درد عصبی دندان معمولا با نشانه های زیر همراه است :

درد ناشی از پوسیدگی دندان

معمولاً پوسیدگی دندان با تیر کشیدن دندان‌ها و علائم دندان درد همراه است. این درد می‌تواند در زمان خوردن غذاهای مختلف شدت بیشتری نیز پیدا کنند.

درد دندان ناشی از آبسه و عفونت لثه

علائم آبسه دندان متفاوت است. علائمی مانند درد در ناحیه عفونت در زمان غذا خوردن و لمس کردن محل آبسه، حساسیت داشتن دندان به سرما و گرما، احساس بد در دهان و بد مزه شدن طعم دهان ، بوی بد دهان ، درد در زمان باز کردن دهان، سختی در زمان بلع غذا و تنفس، تب ناشی از عفونت، احساس درد در فک و زیر چانه، و غدد لنفاوی دردناک و متورم.

درد ناشی از کشیدن دندان

این نوع از درد که با تورم همراه است، معمولاً باید سه تا چهار روز بعد از کشیدن و خارج کردن دندان از دست رفته برطرف شود، گاهی هم ممکن است تا یک هفته طول بکشد. معمولاً تورم و درد صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب بیشتر است و در طول روز در حالت ایستاده کم کم تورم کمتر می‌شود.

درد بعد از ایمپلنت و ارتودنسی دندانها

کاملاً طبیعی است که بعد از یک هفته هنوز کمی درد در این قسمت از دندانهای خود داشته باشید. این دوره تا ده روز پس از عمل احساس خواهد شد.

دندان درد ناشی از مشکلات فکی

این درد ممکن است شبیه به درد دندان قروچه یا فشار‌دادن فک‌ها به روی یکدیگر باشد؛ اما این درد بیشتر در نزدیکی گوش احساس می‌شود.

روش های خانگی درمان دندان درد در شب

بهترین راهکار برای درمان سریع دندان درد در شب، مصرف مسکن و شستن دهان با آب نمک یا دهانشویه است. این راهکارها، درمان دندان درد هستند و به سرعت التهاب را کاهش می‌دهند. مسکن‌هایی مثل ایبوپروفن، نوافن یا ژلوفن و مفنامیک اسید برای درمان دندان درد در شب توصیه می‌شوند.

داروهای مسکن قوی برای رفع دندان درد

مصرف هر کدام از داروها ممکن است عوارضی داشته باشند. در برخی موارد عوارض بر اثر تداخلات دارویی در افراد ایجاد می شود. توصیه می گردد داروهای نامبرده را با هم یا در فواصل زمانی کوتاه مصرف نکنید.

آیا میخک برای دندان درد خوب است؟

استفاده از میخک ممکن است به عنوان یک راهکار موقت برای کاهش درد دندان مفید باشد؛ اما باید توجه داشت که این راهکارها تنها به عنوان یک اقدام موقت در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار گیرند.

روشهای درمان دندان درد در دندانپزشکی

درمان دندانپزشکی این مشکل بسته به علت درد متفاوت بوده و می تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

  1. برداشتن پوسیدگی و پر کردن دندان.
  2. درمان آبسه دندان در صورتی که علت آبسه باشد.
  3. عصب کشی یا درمان ریشه دندان چناچه دندان عفونت کرده باشد.
  4. کشیدن دندان اگر عفونت بسیار زیاد باشد.
  5. آنتی بیوتیک درمانی بعد از درمان اولیه.

چطور از دندان درد پیشگیری کنیم؟

بهترین راه برای پیشگیری از درد دندان این است که در حفظ بهداشت و سلامت دندان‌ها و لثه تا حد امکان بکوشیم. به طور مرتب برای معاینه و بررسی دوره‌ای به دندانپزشک مراجعه کنیم. مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین را کم کنیم به عنوان نمونه هر روز نوشابه نخوریم بلکه گاهی در موارد خاص از این نوشیدنی‌ها مصرف کنیم. روزی دو بار و هر بار در حدود دو دقیقه با خمیر دندان دارای فلوراید دندان‌ها را مسواک بزنیم. هر روز بین دندان‌های خود را با نخ دندان یا با مسواک بین دندانی پاک کنیم تا بقایای غذاها و پلاک‌های میکروبی میان دندان‌ها از بین برود.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09106106848 - 02632247810

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به ارتودنسی همچنین مطالب مرتبط با زیبایی لبخند را در بخش مقالات بخوانید

ارتودنسی دندان فاصله دار یا دیاستما چگونه است ؟ارتودنسی دندان فاصله دار یا دیاستما چگونه است ؟

دیاستما یا فاصله بین دندانها، به ویژه در دندانهای جلو، ممکن است به دلایلی مانند اندازه نامتناسب دندانها، مشکلات رشد فک یا عادت‌های غلط ایجاد شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-25

واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

دستگاه واتر جت دندان با استفاده از فشار آب ، به طور موثر و سریع مواد غذایی و پلاک‌ ها را از فواصل بین دندانی و خط لثه حذف می‌ کند. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-21

نحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درماننحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درمان

برداشتن ارتودنسی از روی دندانها در واقع آخرین مرحله درمان ارتودنسی است که باید توسط متخصص ارتودنسی با ابزارها و تکنیک ها خاص برداشته شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-17