آدرس مطب دندانپزشکی در کرج تلفن کلینیک ارتودنسی در کرج
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ارتودنسی / همه چیز درباره ارتودنسی دیمون

همه چیز درباره ارتودنسی دیمون

یکی از جدید ترین روش ‌های درمان ارتودنسی برای رفع ناهنجاری‌های دهان و دندان ارتودنسی دیمون می باشد. در روش‌های سنتی و معمول، سیم‌ها به کمک کش‌ های خیلی کوچک به براکت ها متصل می‌شوند. اما در ارتودنسی دیمون این مسئله کاملا متفاوت می باشد، به این صورت که بریس‌های دیمون با براکت‌های تخصصی طراحی شده‌اند که به جای اتصالات کشسان یا فلزی سنتی، درپوشهای کشویی یا گیره‌های داخلی دارند. این روش به سیم‌ ها اجازه می ‌دهد تا آزادانه‌ تر حرکت کنند و میزان اصطکاک را کاهش می‌دهد. در ادامه به بررسی بیشتر ارتودنسی دیمون و تفاوت آن با دیگر روش ها می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

ارتودنسی دیمون چیست؟

ارتودنسی دیمون یکی از انواع ارتودنسی‌های ثابت بوده که به دلیل مزایای زیادی که دارد، امروزه نسبت به سایر روش‌های ارتودنسی سنتی طرفداران بیشتری دارد. دراین سیستم ارتودنسی به جای استفاده از براکت‌های معمول که از کش (اورینگ ارتودنسی) برای نگه داشتن سیم ارتودنسی کمک می ‌گیرند، از براکت‌هایی با قابلیت باز و بسته شدن کشویی استفاده می‌شود که جز استانداردهای ارتودنسی دیمون می باشد. اصطلاحا به اینگونه سیستم‌های ارتودنسی که بسته شدن براکت‌ها به صورت خودکار انجام می ‌شود را سیستم‌های سلف لیگیت (self ligating) می‌نامند. این سیستم براکتی، به گونه ای طراحی شده که طول دوره درمان و صاف شدن دندان ها و مراجعه به متخصص ارتودنسی را کاهش داده و از طرفی باعث صرفه جویی در زمان و هزینه شده و همچنین راحتی بیشتر بیماران را فراهم می کند.

مزایای ارتودنسی دیمون

معایب ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون

درمان با ارتودنسی دیمون برای چه افرادی مناسب است؟

این روش مناسب اکثر افراد می باشد اما درمان با ارتودنسی دیمون بیشتر مناسب افرادی می باشد که شرایط و ناهنجاری های زیر را دارند:

بعضی از افراد هستند که بافت لثه و استخوان ضعیف ‌تری دارند و از آنجایی که در این روش میزان فشاری که به لثه و دندان وارد می‌شود در مقایسه با سایر روش‌ها کمتر است، بسیار مناسب چنین بیمارانی است.

برخی اوقات ناهنجاری دندان‌های بیمار زیاد می باشد، اما متخصص تشخیص می‌دهد که نیازی به کشیدن دندان نیست، در این زمان بهترین گزینه برای درمان استفاده از براکت های دیمون است.

باریک بودن فک بالا یکی از دلایلی می باشد که باعث می‌شود دندان‌ها به درستی روی هم قرار نگیرند، در چنین مواقعی نیاز به ارتودنسی می باشد. اما یکی از مناسب ‌ترین روش‌ها استفاده از براکت های دیمون است، زیرا با فشار کمتر و به مرور زمان به اصلاح این مشکل کمک می‌ کند.

کاربرد ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون برای اصلاح ناهنجاری های زیر کاربرد دارند:

انواع بریس ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون انواع مختلفی را شامل می شود که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

Damon Clear براکت سلف لیگیتی بوده که ظاهر زیبا و راحتی دارد و همانطور که از نام آن پیداست، بی رنگ است. مواد آلومینای پلی کریستالی (PCA) به کار رفته در ساخت این بریس باعث مقاومت آن در برابر لک شدن توسط قهوه، خردل و سایر مواد خوراکی می باشد. همچنین نیاز به اورینگ را از بین می برد که موجب کاهش باکتری ها در طول درمان می شود.

براکت Damon 3D یا همان ارتودنسی دیمون سرامیکی از فولاد ضد زنگ برای پایداری و ماده ای شفاف برای زیبایی ساخته شده است. ساختار گرد شده ضمن حفظ عملکرد کلی، راحتی بیمار را بهبود می بخشد. در این سیستم از تکنیک سلف لیگیت استفاده می کند به این صورت که در آن از سیم های سبک تر و براکت هایی با اصطحکاک پایین تر به کار برده شده که مکانیزم لغزش، پایه مکانیکی قوی، اتصال و ساختار دیواره جامد، حرکت دندان را با سرعت و کارایی بهتر کنترل می کند. نتیجه این سیستم، درمان سریع تر می باشد. علاوه بر این، رعایت بهداشت دهان و دندان با براکت Damon 3D آسان تر می باشد.

این نوع براکت دارای بدنه ای از فولاد مجسمه سازی شده زیبا می باشد، که نتایج و کارایی را به سطح کاملاً جدیدی می رساند. از مزایای آن می توان به فناوری خود تنظیم کننده منفعل، که با به حداقل رساندن اصطکاک سیم منجر به آسان شدن حرکت سریع دندان ها می شود. همچنین خطوط فوق العاده صاف و لبه های گرد موجب راحتی بیمار و بهبود بهداشت می شود.

در این سیستم بریس های کاملاً جدید، فلزی و خود لیبریزاسیون کننده که با هدف افزایش راحتی بیمار طراحی شده است همچنین زمان کلی درمان را کاهش می دهد. بریس های Damon Q دارای موقعیت سنج های متحرک هستند تا به شما کمک کنند، ارتودنتیست براکت ها را در موقعیت مناسب قرار دهد تا لبخندی زیبا به شما بدهند.

ارتودنسی دیمون برای چه کسانی مناسب نیست؟

لازمه ی ارتودنسی دیمون مانند تمام روش های ارتودنسی، رعایت بهداشت می باشد. قطعا افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی کنند، گزینه مناسبی برای این نوع ارتودنسی نیستند. زیرا پوسیدگی دندان ها زمانی که براکت ها روی دندان های شما قرار می گیرند افزایش می یابد. بنابراین برای تقویت دندان ها و جلوگیری از آسیب به آن ها باید از روش هایی که خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهند پرهیز کرد.

مراقبت از ارتودنسی دیمون

نکته ی مهم برای نتیجه بهتر در درمان با ارتودنسی دیمون مراقبت‌های بعد از ارتودنسی می باشد که بسیار در نتیجه ی درمان تاثیرگذار است. در ادامه به مراقبت های لازم پس از ارتودنسی اشاره می کنیم:

رعایت بهداشت دهانی از مهمترین مراقبت ها پس از ارتودنسی دیمون می باشد. باید دندان‌ها و بدنه‌های دیمون را به طور منظم و به درستی تمیز کنید. استفاده از مسواک مناسب و نخ دندان به همراه دهانشویه ی آنتی باکتریال می‌تواند به حفظ بهداشت دهان و جلوگیری از مشکلاتی مانند التهاب لثه کمک کند.

ممکن است در ابتدای مدت درمان، در مصرف برخی از غذاها محدودیت‌ داشته باشید. رعایت رژیم غذایی پیشنهاد شده توسط ارتودنتیست مهم است تا به جلوگیری از آسیب دیدن براکت ها و حفظ استحکام درمان کمک کند.

برای بررسی و تنظیم منظم دستگاه ها و بررسی وضعیت دهان، باید در دوره‌های بازدیدی که توسط پزشک ارتودنتیست تعیین می‌شود حضور داشته باشید. این کمک می‌کند تا در صورت نیاز به تنظیم یا تعویض سیم‌ها، به طور موثر عمل شود.

در طول درمان از انجام فعالیت‌هایی که می‌توانند باعث شکستگی یا آسیب دیدن براکتها شوند، اجتناب کنید.

یکی دیگر از نکات مراقبت از ارتودنسی نحوه مراقبت از آن در خواب می باشد که باید مراقبت کنید تا دندان‌های خود را روی هم فشار ندهید. استفاده از روش‌هایی مانند استفاده از ساقه‌های سیلیکونی یا استفاده از نایت گارد ممکن است مفید باشد.

ارتودنسی دیمون چقدر طول میکشد؟

مدت زمان این نوع ارتودنسی نسبت به براکت های معمولی کوتاه تر می باشد و معمولا بین 14 تا 18 ماه طول میکشد اما به طور کلی مهمترین عواملی که مدت زمان ارتودنسی را کم و زیاد می‌کنند،به شرخ زیر می باشد:

ارتودنسی دیمون بهتر است یا ارتودنسی نامرئی؟

سیستم دیمون به خوبی انتظارت بیماران را در رابطه با میزان موفقیت و راحتی درمان تضمین میکند اما هزینه بیشتری به نسبت ارتودنسی نامرئی دارد. از آنجا که طول دوره درمان آن کم است و بیمار بینهایت راحت است به نظر میرسد که ارتودنسی دیمون از سایر روش های درمانی بهتر می باشد.

هزینه ارتودنسی دیمون

هزینه ارتودنسی دیمون به نسبت دیگر روش‌های ارتودنسی گران ترمی باشد. و با توجه به عواملی مانند نوع درمان و طریقه به کارگیری متد‌های پیشرفته در روش دیمون، شدت ناهنجاری و مهارت و تخصص پزشک و ... می‌تواند این هزینه متغییر باشد.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09106106848 - 02632247810

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به ارتودنسی همچنین مطالب مرتبط با زیبایی لبخند را در بخش مقالات بخوانید

ارتودنسی دندان فاصله دار یا دیاستما چگونه است ؟ارتودنسی دندان فاصله دار یا دیاستما چگونه است ؟

دیاستما یا فاصله بین دندانها، به ویژه در دندانهای جلو، ممکن است به دلایلی مانند اندازه نامتناسب دندانها، مشکلات رشد فک یا عادت‌های غلط ایجاد شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-25

واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

دستگاه واتر جت دندان با استفاده از فشار آب ، به طور موثر و سریع مواد غذایی و پلاک‌ ها را از فواصل بین دندانی و خط لثه حذف می‌ کند. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-21

نحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درماننحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درمان

برداشتن ارتودنسی از روی دندانها در واقع آخرین مرحله درمان ارتودنسی است که باید توسط متخصص ارتودنسی با ابزارها و تکنیک ها خاص برداشته شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-17