آدرس مطب دندانپزشکی در کرج تلفن کلینیک ارتودنسی در کرج
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناهنجاریهای فکی / انواع کاربردهای درمانی ارتودنسی دندان ها

انواع کاربردهای درمانی ارتودنسی دندان ها

یکی از اجزای تأثیرگذار بر زیبایی چهره مربوط به دندان ها می شود. در صورتی که دندان های نامرتب، شلوغ، روی هم رفته یا فاصله داری داشته باشید قطعا این موارد بر زیبایی لبخند و طبیعتا چهره شما تاثیر می گذارد. اصولا افرادی که دچار چنین مشکلات دندانی هستند، از خندیدن یا صحبت کردن در جمع خودداری می کنند. درمان ارتودنسی برای از بین بردن بی نظمی دندان‌ها و حفظ تناسب بین استخوان فک بالا و پایین به کار گرفته می‌شود. هدف از ارتودنسی بهبود زیبایی لبخند و افزایش کارایی عملکردی دهان و فک است که نهایتاً منجر به بهبود کیفیت زندگی فرد می‌شود. از جمله مشکلاتی که درمان ارتودنسی برای آنها کاربرد دارد می توان به مواردی که در ادامه ذکر میشود اشاره کرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

ارتودنسی پیشگیری برای مشکلات دهان و فک

ارتودنسی پیشگیری یا ارتودنسی زودهنگام یک نوع درمان دندان پزشکی است که به منظور پیشگیری یا کاهش شدت مشکلات دندانی در آینده انجام می شود. هنگامی که برای انجام ارتودنسی پیشگیری به متخصص ارتودنسی مراجعه می نمایید، دندان های کودک شما از نظر وجود مشکلات و احتمال بی نظمی و اختلال در رشد دندان ها در آینده بررسی خواهد شد. یکی از روش های پیشگیری با ارتدونسی، ارتودنسی لیزری است که به‌ تازگی استفاده می‌شود. درمان ارتودنسی با این روش بسیار کوتاهتر از روش‌های درمانی دیگر است.
جهت ارتودنسی دندانهای روکش شده نیز، به ویژه دندان‌هایی که در شش ماه اخیر روکش شده اند، باید به ارتودنتیست خود اطلاع دهید تا برنامه درمانی شما را با شرایط شما پیش ببرد. معمولاً دندان روکش شده در طی درمان ارتودنسی، بدون هیچ آسیبی باقی می‌ماند.

ارتودنسی کاموفلاژ برای اصلاح موقعیت فک و دندان ها

ارتودنسی کاموفلاژ برای درمان ناهنجاری‌های جزئی تا متوسط دندانی و اسکلتی انجام می‌شود. این ارتودنسی عقب ماندگی فک پایین یا بالا، جلو زدگی و جلو بودن فک پایین یا بالا، کم یا زیاد بودن ارتفاع صورت و انحراف فک را درمان می‌کند. ارتودنسی کاموفلاژ برای درمان تنگی فک بالا نیز استفاده می‌شود به شرطی که ناهنجاری در محدوده خفیف تا متوسط باشد. در این حالت متخصص با استفاده از دستگاه‌های مخصوص بدون اینکه فک بیمار را جراحی کند، قوس دندانی بالا را عریض‌تر می‌کند. این عمل باعث درمان تنگی فک و بهبود روابط دندانی بین فک‌های بالا و پایین می‌شود.

کاربرد ارنواع ارتودنسی دندان

درمان دندان نهفته

ارتودنسی دندان نهفته بهترین روش برای درمان دندان نهفته است. براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی به گونه‌ای روی دندان‌ها نصب می‌شوند که فک بالا و پایین را گسترده‌تر کرده و فضای دهان را برای خارج شدن دندان نهفته باز می‌کنند. در این هنگام متخصص ارتودنسی با استفاده از جراحی، بخشی از بافت لثه را کنار می‌زند تا دندان نهفته بیرون بیاید. (اگر دندان نیمه نهفته باشد، نیازی به جراحی نیست). سپس با تشخیص متخصص ارتودنسی سیم‌ها به دندان نهفته وصل شده و به مرور زمان دندان نهفته را به سمت پایین هدایت می‌‍‌کند تا دندان در جایگاه استاندارد خود قرار گیرد. در چنین شرایطی با توجه به تشخیص متخصص ارتودنسی، درمان یا به صورت ارتودنسی با کشیدن دندان یا به صورت ارتودنسی بدون کشیدن دندان انجام می‌شود.

ارتودنسی اپن بایت و دیپ بایت

ارتودنسی و سیم کشی دندان ها از روش های درمانی مؤثری بوده که معمولا در مراحل متوسط اپن بایت در سنین کودکی و بزرگسالی مورد استفاده قرار گرفته و انجام می شود. این روش به دو صورت متحرک و ثابت انجام می شود که در حالت متحرک می توان سیم های ارتودنسی را از دهان خارج کرد و در حالت ثابت تنها پزشک می تواند بعد از پایان دوره درمان، سیم ها را از روی دندان ها بردارد.
ارتودنسی از روش‌های رایج برای درمان دیپ بایت در سنین مختلف نیز است. استفاده از بریس‌های ارتودنسی ثابت نقش مهمی در جابجایی موقعیت دندان‌های فک جلویی دارد. دندانپزشکان برای حل مشکل دیپ بایت خفیف از ارتودنسی‌های نامرئی استفاده می‌کنند و چنانچه دیپ بایت شدیدتر باشد، پزشک از بریس‌های سنتی استفاده می‌کند تا نیروی شدیدتری برای قرارگیری دندان‌‌‌ها ‌در جای خود به آنها ‌وارد شود.

ارتودنسی برای رفع مشکلات اسکلتی فک

درمان ناهنجاریهای فکی با استفاده از دستگاههای متحرک ارتودنسی مختلف جلو و عقب برده می شوند و با ارتودنسی ثابت دندان ها جابجا می گردند. در مواقعی که مشکل شدید فکی وجود داشته باشد باید این ناهنجاری فکی توسط جراح فک و صورت درمان شود.

درمان شکاف کام یا لب شکری با ارتودنسی

پس از انجام جراحی ترمیمی، ارتودنتیست‌ها ممکن است از ارتودنسی برای تراز کردن دندان‌ها و بهبود تلفظ و اندام‌های دهانی استفاده کنند. ارتودنسی می‌تواند بهبودی بیشتری در شکل ظاهری و عملکرد دهانی کودکان با شکاف لب و کام به همراه داشته باشد. همچنین در برخی موارد ارتودنسی ممکن است قبل از جراحی ترمیمی برای آماده‌سازی دندان‌ها و ساختارهای دهانی برای جراحی مورد استفاده قرار گیرد؛ اما تصمیم نهایی برای درمان و نحوه استفاده از ارتودنسی برای کودک با شکاف لب و کام باید توسط تیم پزشکی مربوطه گرفته شود.

رفع عادات غلط دهانی کودکان

متخصصین ارتودنسی می توانند وسایل ارتودنسی متحرک یا ثابت در دهان را برای ترک عادات غلط کودکان قرار دهند؛ اما چنانچه به زمینه های روحی روانی یا ناخودآگاه اول نپرداخته باشید، تأثیر وسایل ارتودنسی عادت شکن موقت و سطحی خواهد بود.

بهبود وضعیت تنفس دهانی

ارتودنسی با تمرکز بر اصلاح ناهنجاری های دندانی و اسکلتی نقش مهمی در رفع تنفس دهانی ایفا می کند. با استفاده از درمان های مختلف ارتودنسی، می توان جریان هوای بینی را بهبود بخشید، ناهماهنگی های دندانی را اصلاح کرد و رشد و تکامل مناسب صورت را ارتقا داد. ارتودنتیست معمولاً از ابزارهایی به نام اکسپندر یا وسیع کننده کام برای وسیع کردن قوس دندانی بالا استفاده می کند تا در تنفس از راه بینی به بیماران کمک کند.

نتیجه گیری

دندان‌های سالم و زیبا نقش مهمی در زیبایی ظاهر و افزایش اعتماد به ‌نفس ما دارند. ارتودنسی دندان یک درمان تخصصی دندانپزشکی است که به منظور تراز کردن و صاف کردن ظاهر دندان‌ها و رفع مشکلات مربوط به فک انجام می‌شود. فواید و کاربردهای ارتودنسی دندان بسیار وسیع هستند. از جمله مشکلاتی که با ارتودنسی دندان قابل حل هستند می‌توان به اختلالات فک و دهان، فاصله‌های بین دندان‌ها و ناهماهنگی‌های دندانی اشاره کرد. ارتودنسی به عنوان یک روش درمانی، نه تنها به جلوگیری از مشکلات دندانی مرتبط با زیبایی و ارتباطات اجتماعی کمک می‌کند بلکه به بهبود کلیت سلامت دهان و دندان نیز کمک می‌نماید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09106106848 - 02632247810

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به ارتودنسی همچنین مطالب مرتبط با زیبایی لبخند را در بخش مقالات بخوانید

نحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درماننحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درمان

برداشتن ارتودنسی از روی دندانها در واقع آخرین مرحله درمان ارتودنسی است که باید توسط متخصص ارتودنسی با ابزارها و تکنیک ها خاص برداشته شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-17

انواع برس یا مسواک بین دندانی؛ کاربردها، نکات و روش استفادهانواع برس یا مسواک بین دندانی؛ کاربردها، نکات و روش استفاده

این برس ها برای تمیز کردن نواحی غیر قابل دسترس و فواصل بین دندانها استفاده می شود و به کاهش جرم و پلاک دندان بخصوص پس از ارتودنسی و ایمپلنت کمک می کند ...

تاریخ انتشار : 1403-06-13

مهمترین علل و عوامل از دست دادن دندان هامهمترین علل و عوامل از دست دادن دندان ها

عوامل متعددی مانند پوسیدگی دندان ، بیماری‌های لثه و آسیب های فیزیکی می توانند منجر به خراب شدن و از دست رفتن دندان ها شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-10