آدرس مطب دندانپزشکی در کرج تلفن کلینیک ارتودنسی در کرج
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بهداشت دهان و دندان / چگونه بوی بد دهان را برای همیشه از بین ببریم؟

چگونه بوی بد دهان را برای همیشه از بین ببریم؟

هالیتوزیس یا بوی بد دهان، عارضه ای است که در حدود 25 درصد از افراد درگیر آن هستند. برخی از علل احتمالی برای هالیتوزیس وجود دارد، اما در اکثر قریب به اتفاق موارد، بهداشت دهان و دندان است که در ایجاد بوی بد دهان موثر می باشد.
بوی بد دهان می تواند باعث خجالت یا کاهش اعتماد به نفس شود. بهتر است به جای آنکه از بوی بد دهان خجالت زده باشیم به این موضوع توجه کنیم که این عارضه در واقع بیان کننده این نکته است که مشکلی در بدن ما وجود دارد. خبر خوب این است که معمولاً می توانید با رفع علت، از شر بوی بد دهان خلاص شویم. در این شرایط باید از یک پزشک و دندانپزشک کمک بگیرید.

آنچه در این مطلب میخوانید

هالیتوزیس چیست؟

هالیتوزیس اصطلاح پزشکی برای بوی بد دهان است. همه افراد گهگاه دچار بوی بد دهان می شوند؛ به خصوص بعد از خوردن سیر، پیاز یا سایر غذاهایی که ایجاد بو می کنند. اما بوی بد دهانی که از بین نمی رود و دائمی است (هالیتوزیس مزمن) می تواند به این معنی باشد که بهداشت دهان و دندان ضعیف است یا مشکلی در بدن وجود دارد. شرایط مختلفی می تواند ایجاد بوی بد در دهان نماید و ایجاد این بو به عبارت دیگر، ماند یک پیام هشدار دهنده از بدن باشد. یافتن علت اصلی هالیتوزیس اولین قدم در رفع این مشکل است.

علت بوی بد دهان

شایع ترین علت هالیتوزیس، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. بدون رعایت بهداشت دهان و دندان - مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن روتین دندان - باکتری های مضر به دهان شما حمله کرده و خارج از کنترل تکثیر می شوند؛ که این شرایط می تواند منجر به اختلال در سلامت دهان و دندان شود و مواردی از جمله بوی بد دهان و بیماریهای لثه را ایجاد نماید. در حالی که بهداشت نامناسب دهان شایع ترین علت بوی بد دهان است، اما تنها دلیل نیست. چندین عامل دیگر وجود دارد که می تواند باعث بوی بد دهان شود. این عوامل عبارتند از:

رفع بوی بد دهان

آیا می توانیم متوجه بوی بد دهان خود شویم؟

بوی بد دهان بسته به علت مشکل می تواند متفاوت باشد. بهتر است از یک دوست نزدیک یا خویشاوند بخواهید تا بوی دهان شما را بسنجد، زیرا ارزیابی آن توسط خودتان ممکن است دشوار باشد.
اگر کسی در دسترس نیست، یکی از راه های بررسی بوی بد دهان این است که مچ دست خود را لیس بزنید، بگذارید خشک شود و سپس آن را بو کنید. بوی بد در این ناحیه از مچ دست احتمالاً نشان دهنده ابتلا به هالیتوزیس است.
برخی از افراد نگران بوی دهان خود هستند، حتی اگر بوی دهانشان کم باشد یا اصلاً بوی بدی نداشته باشد. این حالت هالیتوفوبیا نامیده می شود و می تواند منجر به رفتارهای وسواسی در پاکسازی دهان شود.

تاثیر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در ایجاد بوی بد دهان

بدون مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح و منظم و معاینات روتین دندان، غذا در دهان باقی می ماند که می تواند به محل رشد باکتری ها تبدیل شود. غذایی که روی دندان ها، لثه ها و زبان جمع می شود ممکن است پوسیده شود. که این امر باعث ایجاد بو و طعم نامطبوع در دهان می شود.

روش‌های تشخیص هالیتوزیس

در اغلب موارد، دندانپزشک به سادگی متوجه بوی بد دهان یک فرد می‌شود و بو را بر اساس شدت به شش درجه تقسیم بندی می کند. دندانپزشک ممکن است پشت زبان را بتراشد و خراش ها را بو کند، زیرا این ناحیه اغلب می تواند منبع بوی بد باشد.
انواع مختلفی از آشکارسازهای پیچیده‌تر وجود دارد که دندانپزشکان می توانند به کمک آنها بو را با دقت بیشتری ارزیابی کنند.

آنها شامل موارد زیر است:

Halimeter: این تست مقدار گوگرد موجود در نفس را تشخیص می دهد.
کروماتوگرافی گازی: این آزمایش سه ترکیب گوگرد فرار را اندازه گیری می کند: سولفید هیدروژن، متیل مرکاپتان و دی متیل سولفید.
تست BANA: این آزمایش سطح یک آنزیم خاص تولید شده توسط باکتری های عامل هالیتوزیس را اندازه گیری می کند.
آزمایش بتا-گالاکتوزیداز: این آزمایش سطوح آنزیم بتا-گالاکتوزیداز که با بوی دهان مرتبط است را اندازه‌گیری می‌کند.
سپس دندانپزشک قادر خواهد بود علت احتمالی بوی بد دهان را شناسایی کند.

روش های رفع بوی بد دهان

درمان بوی بد دهان عمدتاً به علت بیماری بستگی دارد، از جمله:

اگر بوی بد دهان به دلیل مراقبت های بهداشتی نامناسب از دهان باشد، در بیشتر موارد دندانپزشک علت مشکل را با کمک خود شما درمان می کند. احتمالا توصیه‌هایی برای رعایت بهتر بهداشت دهان و دندان می‌تواند مشکل را برطرف کند.

اگر علت بیماری زمینه ای لثه باشد، ممکن است این عارضه توسط دندانپزشک شما درمان شود. تمیز کردن پریودنتال اغلب به حذف باکتری ها و جرم یا پلاکی که ایجاد شده و باعث التهاب در خط لثه می شود کمک می کند.

دندانپزشک یا پریودنتیست شما ممکن است دهانشویه ضد میکروبی را توصیه کند. همچنین، ممکن است به شما گفته شود که هر بار که دندان های خود را مسواک می زنید، زبان خود را به آرامی مسواک بزنید تا به حذف باکتری های ایجاد کننده بو کمک کنید.

با تشخیص و درمان یک بیماری موجود توسط سایر متخصصان ممکن است از شر بوی بد دهان خلاص شوید.

رفع بوی بد دهان ناشی از خرابی دندان

با تشخیص و درمان یک بیماری موجود توسط سایر متخصصان ممکن است از شر بوی بد دهان خلاص شوید.

رفع بوی بد دهان ناشی از خرابی دندان:
از علل اصلی تغییر مزه دهان ممکن است در وهله اول بیماری های دهان و دندان باشد. مثلا بیماری های مرتبط با لثه، پوسیدگی دندان، عفونت پالپ و مشکلاتی از این دست که در نهایت باعث بد بویی دهان می شوند.
دندانپزشک شما برای کنترل بهتر بوی بد دهان ناشی از مشکلات دهان با شما همکاری خواهد کرد. اقدامات دندانپزشکی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دهانشویه و خمیردندان: اگر بوی بد دهان شما به دلیل تجمع باکتری به نام پلاک روی دندان های شما باشد، دندانپزشک ممکن است دهانشویه ای را توصیه کند که باکتری ها را از بین ببرد. دندانپزشک شما همچنین ممکن است خمیردندانی را توصیه کند که حاوی یک عامل آنتی باکتریال باشد تا باکتری هایی که باعث ایجاد پلاک می شوند را از بین ببرد.

درمان بیماری های دندان: اگر بیماری لثه دارید، دندانپزشک ممکن است به شما توصیه کند که به متخصص لثه، معروف به پریودنتیست مراجعه کنید. بیماری لثه می‌تواند باعث تحلیل لثه‌های شما شود و پاکت‌های عمیقی را باقی بگذارد که پر از باکتری‌های ایجاد کننده بو می‌شود. گاهی اوقات فقط تمیز کردن این حفره‌ها، باکتری های موجود در آن را از بین می برد. دندانپزشک شما همچنین ممکن است پرکننده های جایگزینی را توصیه کند، که محل رشد باکتری ها را پر می‌کند.
اگر فکر می کنید با مشکلات این‌چنینی مواجه هستید حتما با یک دندانپزشک صحبت کنید. اگر خودتان می دانید مشکل اصلی از کجاست، مستقیما به یک متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید. مثلا اگر لثه‌ عفونت کرده مستقیما یک متخصص لثه یا پریودنتیست پیدا کنید.

جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان

در موارد زیر می توان از هالیتوزیس پیشگیری کرد یا آن را کاهش داد. این موارد شامل تغییرات سبک زندگی و درمان های خانگی برای رفع بوی بد دهان هستند:

اگر بوی بد دهان دارید و دندانپزشک نتواند علتی پیدا کند، ممکن است برای پیگیری بیشتر شما را به پزشک ارجاع دهد.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09106106848 - 02632247810

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به ارتودنسی همچنین مطالب مرتبط با زیبایی لبخند را در بخش مقالات بخوانید

نحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درماننحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درمان

برداشتن ارتودنسی از روی دندانها در واقع آخرین مرحله درمان ارتودنسی است که باید توسط متخصص ارتودنسی با ابزارها و تکنیک ها خاص برداشته شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-17

انواع برس یا مسواک بین دندانی؛ کاربردها، نکات و روش استفادهانواع برس یا مسواک بین دندانی؛ کاربردها، نکات و روش استفاده

این برس ها برای تمیز کردن نواحی غیر قابل دسترس و فواصل بین دندانها استفاده می شود و به کاهش جرم و پلاک دندان بخصوص پس از ارتودنسی و ایمپلنت کمک می کند ...

تاریخ انتشار : 1403-06-13

مهمترین علل و عوامل از دست دادن دندان هامهمترین علل و عوامل از دست دادن دندان ها

عوامل متعددی مانند پوسیدگی دندان ، بیماری‌های لثه و آسیب های فیزیکی می توانند منجر به خراب شدن و از دست رفتن دندان ها شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-10