آدرس مطب دندانپزشکی در کرج تلفن کلینیک ارتودنسی در کرج
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناهنجاریهای فکی / درمان مشکلات اسکلتی فک با ارتودنسی و فانکشنال

درمان مشکلات اسکلتی فک با ارتودنسی و فانکشنال

مشکلات اسکلتی فک به این معنی است که قسمت‌هایی از صورت یا خیلی زیاد یا خیلی کم رشد کرده‌اند. گاهی اوقات استخوان ها به هم متصل نمی شوند که به آن شکاف می گویند. مشکلات اسکلتی فک در یک سوم پایینی صورت رخ می دهد. اوربایت، آندربایت، اپن بایت، فک بیرون زده و عدم تقارن انواع مختلف مشکلات فک هستند.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع مشکلات فک

اورجت به معنی فاصله ی افقی دندانهای جلویی فک پایین با دندان های جلویی فک بالاست. اوربایت به معنی همپوشانی عمودی دندان های بالایی با دندان های پایینی است. این دو می توانند بسیار متفاوت به نظر برسند، اما هر دو ناشی از مشکلات دندانی یا اسکلتی هستند.

اپن بایت می تواند به دلیل مسائل زیادی مانند تحلیل مفصل فک (کندیل)، مکیدن انگشت شست در دوران کودکی، ضربه و بزرگی زبان ایجاد شود.

مشاهده رشد بیش از حد فک بالا در جهت رو به جلو بسیار نادر است. فک پایین می تواند اغلب به سمت جلو باشد، اما این وضعیت باید به دقت ارزیابی شود. این به این دلیل است که گاهی اوقات عدم رشد در فک بالا باعث ایجاد توهم بیرون زدگی فک پایین می شود.

لبخند لثه‌ای می‌تواند ناشی از لب کوتاه، دندان‌های کوتاه یا معمولاً رشد عمودی زیاد فک بالا (VME) باشد.

صورت کشیده و بلند، چانه ی عقب و لبخند لثه ای نشانه های معمول VME هستند.

بیشتر بدانید: مراحل ارتودنسی دندان

این وضعیت در اثر هیپرپلازی کندیل ایجاد می شود که در آن اساساً یک طرف فک بلندتر می شود. فک بالایی که در حال رشد است از این الگو پیروی می کند و باعث ایجاد کانت می شود. در نتیجه معمولاً لبخند کج دیده می شود.

کام سقف دهان شماست و از استخوان ساخته و توسط یک پوست نازک و مرطوب پوشیده شده است. شما می توانید کام خود را با قرار دادن زبان روی بالای دهان خود احساس کنید. هدف آن جدا کردن بینی از دهان شماست. کام نقش فوق العاده مهمی در حین صحبت دارد زیرا هنگام صحبت از دمیدن هوا به جای دهان از بینی جلوگیری می کند. کام نیز هنگام غذا خوردن بسیار مهم است زیرا از بالا رفتن غذا و مایعات به بینی جلوگیری می کند.

مانند شکاف لب، شکاف کام در اوایل بارداری زمانی رخ می‌دهد که نواحی مجزای صورت که به صورت جداگانه رشد کرده‌اند به درستی به یکدیگر متصل نمی‌شوند. شکاف کام زمانی ظاهر می شود که سوراخی در سقف دهان وجود داشته باشد. پشت کام را کام نرم و قسمت جلویی آن را کام سخت می نامند. شکاف کام می تواند از یک باز شدن در پشت کام نرم تا جدا شدن تقریبا کامل سقف دهان (کام نرم و سخت) متغیر باشد.

گاهی اوقات، یک نوزاد با شکاف کام ممکن است چانه کوچکی داشته باشد. تعداد کمی از نوزادان با این ترکیب ممکن است در تنفس مشکل داشته باشند. این حالت به سندروم پیر رابین معروف است. از آنجایی که کام و لب به طور جداگانه رشد می کنند، ممکن است کودکی با شکاف لب، کام یا هر دو به دنیا بیاید. نقص های شکاف در حدود 1 از هر 800 نوزاد رخ می دهد. کودکانی که با یکی یا هر دوی این بیماری ها متولد می شوند معمولاً به مهارت های چند متخصص برای مدیریت مشکلات مرتبط با این نقص مانند تغذیه، گفتار، شنوایی و رشد روانی نیاز دارند.

درمان مشکلات اسکلتی فک

علت ایجاد مشکلات اسکلتی فک

شایع ترین حالتی که یک فرد دچار مشکلات فکی می شود، مادرزادی بودن آن است. دلایل دیگری نیز وجود دارد که بسیاری از مردم به آنها فکر نمی کنند. آنها همچنین می توانند از عادات بد دوران کودکی ناشی شوند که شامل مکیدن طولانی مدت انگشت شست، استفاده از پستانک، فشار دادن زبان یا جویدن ناخن می شود. این عادات می توانند در مراحل اولیه رشد ما در کودکی ایجاد شوند. این همان زمانی است که فک شروع به رشد می کند که می تواند باعث مشکلات فک شود.

علائم کلی مشکلات اسکلتی فک چیست؟

برخی از محدودیت های فیزیکی باعث مشکلات جویدن و غذا خوردن، درد فک ناشی از کشیدگی عضلات، اختلالات گفتاری، بیماری لثه، ساییدگی مینای دندان، آسیب بافت نرم و آسیب به دندان های جلویی به دلیل موقعیت آنها می شود. همچنین می تواند باعث مشکل در عزت نفس و مشکلات روانی شود.

بیماری با مشکل اسکلتی عقب بودن فک پایین

ریسک فاکتورهای ایجاد کننده ی مشکلات اسکلتی فک چیست؟

مشکلات اسکلتی فک اغلب مادرزادی هستند. تومورهای خوش خیم در فک، تحلیل کندیل و تروما برخی از عوامل خطر ناهنجاری اسکلتی فک هستند.

مشکلات اسکلتی فک چگونه تشخیص داده می شود؟

برای یک پزشک با تجربه، تشخیص ناهنجاری ها با ارزیابی بالینی انجام می شود. سپس تصویر برداری با اشعه ایکس برای تایید یافته ها صورت میگیرد.

نمای روبرو قبل و بعد از درمان

درمان و رفع مشکلات اسکلتی فک با ارتودنسی و فانکشنال

برخی از مشکلات فک منشا دندانی دارند، به این معنی که مسئله دندان است. این مشکل تنها با درمان ارتودنسی قابل اصلاح است. سایر مشکلات که منشا اسکلتی دارند و شدید هستند باید با جراحی اصلاح شود. اولین قدم برای تعیین اینکه آیا به ارتودنسی یا جراحی نیاز دارید این است که تعیین شود مشکل دندانی است یا اسکلتی و میزان مشکل در چه حدی است. این می تواند تأثیر زیادی بر مسیر درمانی که در پیش گرفته می شود داشته باشد.

ناهنجاری های فک نظیر عقب بودن فک پایین، فاصله دندان های جلو فک بالا و پایین و جفت نشدن صحیح دندانهای عقب، می تواند با ارتودنسی برطرف می شود.

در مشکلات اسکلتی فک، مراحل درمان با توجه به مراجعه در سن مناسب قبل از جهش رشد شامل موارد زیر می شود:

نمای بسته دندانها از روبرو قبل و بعد از درمان نمای بسته دندانها قبل و بعد از درمان

اگر می‌خواهید بدانید انواع ناهنجاری های فکی کدامند؟ ؛ کلیک کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09106106848 - 02632247810

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به ارتودنسی همچنین مطالب مرتبط با زیبایی لبخند را در بخش مقالات بخوانید

ارتودنسی دندان فاصله دار یا دیاستما چگونه است ؟ارتودنسی دندان فاصله دار یا دیاستما چگونه است ؟

دیاستما یا فاصله بین دندانها، به ویژه در دندانهای جلو، ممکن است به دلایلی مانند اندازه نامتناسب دندانها، مشکلات رشد فک یا عادت‌های غلط ایجاد شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-25

واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟واتر جت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

دستگاه واتر جت دندان با استفاده از فشار آب ، به طور موثر و سریع مواد غذایی و پلاک‌ ها را از فواصل بین دندانی و خط لثه حذف می‌ کند. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-21

نحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درماننحوه برداشتن براکت های ارتودنسی؛ مراقبتهای پس از درمان

برداشتن ارتودنسی از روی دندانها در واقع آخرین مرحله درمان ارتودنسی است که باید توسط متخصص ارتودنسی با ابزارها و تکنیک ها خاص برداشته شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-17